AcadeMedia och Studentvikarie startar traineeprogram för lärarstudenter

Nyhet   •   Jul 05, 2018 12:40 CEST

Under våren 2019 startar AcadeMedias grundskolor ett traineeprogram för lärarstudenter. Satsningen sker i samarbete med företaget Studentvikarie och programmet riktar sig till sistaårsstudenter på lärarutbildningen. Syftet är att de på ett bra sätt ska kunna förbereda sig för läraryrket.

– För oss är detta också ett sätt att fånga upp duktiga lärarstudenter och framtida medarbetare. Att hjälpa dem in i läraryrket är en viktig investering för framtiden, alla skolor behöver motiverade och skickliga lärare för att kunna bedriva undervisning av hög kvalitet, säger Lisa Oldmark, HR-direktör på AcadeMedia.

Programmet ska kombinera teori och praktik med individuell handledning från en erfaren mentor under ett och ett halvt år. Studenterna anställs på deltid under sista terminen på lärarprogrammet och därefter är ambitionen att erbjuda tillsvidareanställning på samma skola.

AcadeMedias mål är att anställa 50 behöriga grundskollärare via programmet till hösten 2019.

– Det här upplägget ger lärarstudenter en bra start på arbetslivet eftersom de får praktisk erfarenhet av sin framtida arbetsgivare och ett bra stöd i starten av sin lärarkarriär. Att vi på Studentvikarie kan samarbeta med en stor arbetsgivare som AcadeMedia i det här projektet ger oss alla förutsättningar att göra något riktigt bra av detta, säger Gustav Bild, VD på Studentvikarie.

För mer information, kontakta:

Lisa Oldmark, HR-direktör på AcadeMedia
E-post: lisa.oldmark@academedia.se

Gustav Bild, VD på Studentvikarie
E-post gustav.bild@studentvikarie.se

Om AcadeMedia

AcadeMedia är norra Europas största utbildningsföretag med drygt 12 500 medarbetare på mer än 550 förskolor, grundskolor, gymnasieskolor och vuxenutbildningar i tre länder: Sverige, Norge och Tyskland. I AcadeMedia grundskolor ingår varumärkena Pysslingen Skolor och Vittra med totalt 77 enheter och runt 23 000 barn och elever. Vår storlek skapar trygghet och ger oss förutsättningar att vara en långsiktig och stabil utbildningsaktör som bidrar till det gemensamma samhällsbygget.

Om Studentvikarie

Studentvikarie har utvecklat en digital plattform där framtidens utbildare matchas med spännande utbildningsuppdrag. Med över 1 000 anslutna studenter, främst inom lärar- och ingenjörsutbildningar, förser Studentvikarie dagligen hundratals skolor med inspirerande undervisning och möjliggör lektioner när ordinarie lärare saknas.

Läs mer här.