AcadeMedia öppnar för att ta emot minst 100 utlandsfödda lärare

Nyhet   •   Dec 10, 2015 14:36 CET

AcadeMedia vill bidra till att ta tillvara på utlandsfödda lärares kompetens. Som ett led i det har en avsiktsförklaring nu tecknats med Arbetsförmedlingen om att ta emot minst 100 nyanlända lärare inom tre år.

Den 12 oktober bjöd regeringen in till den nationella samlingen Sverige tillsammans. Syftet var att förena alla krafter som vill bidra till att förbättra nyanländas etablering. I samband med konferensen lanserades också 100-klubben för företag som i samarbete med Arbetsförmedlingen vill ta emot minst 100 nyanlända under tre år. Det sa AcadeMedia ja till.

I första skedet handlar det om att få in studiehandledare på praktik - utifrån att alla barn har rätt till studiehandledning på sitt modersmål.

Susanne Christenson, integrationsansvarig på AcadeMedia, hoppas också att valideringsprocessen för de utlandsfödda lärarna ska kunna påskyndas så att de inom kort ska kunna få in fler behöriga lärare.

– För oss är det självklart att vara med på det här initiativet och det kommer inte att räcka med 100 nyanlända utan vi skulle nog utan vidare kunna tänka oss att gå med också i 200-klubben, om det fanns en sådan. Det finns drygt 1 500 lärare inskrivna i Arbetsförmedlingens etableringsuppdrag och med tanke på det enorma lärarbehov som finns skulle vi nog kunna ta emot nästan allihop, säger Susanne Christenson.

Kenneth Vikström, verksamhetssamordnare på Arbetsförmedlingen Göteborg Halland med ansvar för samarbeten med arbetsgivare på nationell nivå, konstaterar att AcadeMedia är ett av de företag som var med redan från dag ett.

– De har haft en väldigt seriös inställning och ett ambitiöst upplägg, där de exempelvis har inkluderat en introduktion i den svenska skolans värdegrund. Eftersom lärare är ett bristyrke och det kommer att bli en dragkamp om kompetensen gäller det att redan nu se möjligheterna för framtiden.