AcadeMedia tar nästa steg i arbetet med integrationsfrågor

Nyhet   •   Aug 30, 2017 09:29 CEST

För drygt två år sedan startade AcadeMedia ett av de största projekten i företagets historia. De konkreta resultaten har varit många. Ett av de viktigaste är regeringens 100-klubb där AcadeMedia var ett av de första företagen att ta emot minst 100 nyanlända på praktik, ett mål vi nådde tre gånger fortare än vi trodde vi skulle.

Ett annat resultat är arbetet med studiehandledning på modersmål och modersmålsundervisning som nu har en egen intern organisation som hela tiden utvecklar sin verksamhet – AcadeMedia Språkcentrum. Det har också startats ett antal delprojekt vars resultat kommer att märkas inom en snar framtid.

Nu avslutas dock integrationsprojektet och övergår till den normala verksamheten. Det som tidigare främst alltså har drivits som separata projekt ska nu bli en mer integrerad del av det ordinarie utvecklingsarbetet. Långsiktiga satsningar med tydlig koppling till forskning kommer också att prioriteras.

– Under 2015 kom många människor till Sverige och det fanns ett stort behov av att agera snabbt på flera fronter. Som stor utbildningsaktör kände vi en vilja och ett ansvar att bidra, vilket resulterade i flera olika projekt. Att kunna mobilisera snabbt och nå resultat är en styrka, men nu är utmaningen att göra integrationsfrågor till en större del av det ordinarie uppdraget, säger Susanne Christenson, som har varit integrationsansvarig på AcadeMedia de två senaste åren.

”Stark vilja att göra skillnad”

I och med att AcadeMedia breddar arbetet med integrationsfrågor tas tjänsten som integrationsansvarig bort.

– Det har varit bra att ha en dedikerad person som kunnat driva det här arbetet, det har hjälpt oss att komma igång och få många pusselbitar på plats. Men nu är vi redo att ta nästa steg och då behöver vi tänka annorlunda. Integrationsfrågor är, och ska vara, en del av allas vardag, säger Susanne Christenson.

Hon menar att det finns ett stort engagemang för integrationsfrågor inom AcadeMedia.

– Inte minst i samband med att vi gick med i 100-klubben märkte vi att det finns en stark vilja att göra bra saker i våra verksamheter. Vi har fått in så många idéer och förslag att vi hade kunnat dra igång hur många projekt som helst. Vi valde att fokusera på några få större projekt och det tror jag var rätt prioriterat. Det enorma engagemang som finns kommer att göra stor nytta framöver, nu när vi har fler rutiner och processer på plats, säger Susanne Christenson.

– Engagemanget var också tydligt när vi under hösten 2015 tog kontakt med kommuner där AcadeMedia har förskolor och skolor, vi skickade helt enkelt ett brev till dem och föreslog att vi skulle hjälpas åt att ta emot alla som kom till Sverige då. Förskolechefer och rektorer beskrev att de ville hjälpa till och förklarade vilken kapacitet de hade. Ett sådant engagemang känns tryggt att bygga vidare på och vi mötte många tacksamma kommuner efter vårt brev, säger hon.

Forskningsprogram med SNS

För att få mer kunskap och rätt verktyg att ta arbetet med integrationsfrågor till nästa nivå har AcadeMedia anslutit sig till det treåriga forskningsprogrammet Lärdomar om integration som leds av SNS, (Studieförbundet Näringsliv och Samhälle). Det har fokus på både arbetsmarknaden och utbildningssystemet och de utmaningar som finns kopplade till nyanländas etablering i Sverige.

Paula Hammerskog, kommunikationsdirektör på AcadeMedia, är den som är ansvarig för projektet på AcadeMedia.

– När vi nu tar ett större grepp om integrationsfrågorna är det viktigt att vi jobbar nära forskningen. Nu handlar det inte längre om att med kort varsel starta upp olika projekt utan om hur vi kan jobba långsiktigt med de här frågorna på ett bra sätt. Vi vill naturligtvis att våra verksamheter ska vara väl rustade att hantera de utmaningar som fortfarande finns, säger hon.