Allt fler väljer AcadeMedia för utbildning och arbetsplats

Nyhet   •   Sep 15, 2014 11:24 CEST

60 000 förskolebarn och elever och 12 000 medarbetare. Så många väljer att gå till AcadeMedias verksamheter varje dag. En ökning med 23 respektive 20 procent jämfört med förra hösten.

– Det gör mig väldigt stolt att vi får förtroendet att ansvara för så många människors utbildning varje dag och det är samtidigt ett kvitto på att våra verksamheter håller en hög kvalitet. Jag och många av mina kollegor inom Skolsverige känner väldigt sällan igen oss i den ganska ensidiga mediala debatten om skolan. Debatten säger en sak, verkligheten är något annat, säger Marcus Strömberg, vd på AcadeMedia.

Ny statistik från Svenskt Kvalitetsindex och Sveriges Företagshälsor visar dessutom att lärare i fristående förskolor och skolor är nöjdare och mindre stressade än sina kommunala kollegor. Jobbhälsobarometern Skola visar att 73 procent av de kommunalt anställda lärarna och 64 procent av friskolelärarna upplever att kraven på dem ökat de senaste åren. Lärarna i fristående verksamheter är dock mer nöjda med sin arbetsbelastning och känner sig mindre stressade. De är också mer nöjda vad gäller den egna hälsan och uppfattar sina arbetsplatser som mer jämställda.

– Detta stämmer med vår egen bild och motbevisar det som ofta hörs i debatten. Många av våra verksamheter har fantastiska lärare med låg personalomsättning. Det är dags att lyfta fram det som fungerar i skolan och lära av de många positiva exempel som finns, säger Marcus Strömberg.

För mer information:
Niklas Ahlgren, pressansvarig AcadeMedia, Niklas.ahlgren@academedia.se  Tel: 070 329 9395