Christian från ProCivitas tävlar mot världseliten

Nyhet   •   Maj 14, 2014 09:52 CEST

Christian Holm från ProCivitas i Helsingborg befinner sig just nu i Kalifornien där han representerar Sverige i världens största forskartävling för ungdomar, Intel ISEF. Vägen dit gick via Unga Forskares riksfinal i mars, där han vann ett av de tyngsta priserna.

– Det kändes overkligt och otroligt kul att få ta emot priset av självaste Christer Fuglesang. Jag hade inte väntat mig att jag skulle vinna. Att nu få representera Sverige i Intel ISEF är fantastiskt. Det är en otrolig tävling med många ungdomar som redan idag ligger i framkant inom sina forskningsområden, och att få vara en del av den miljön känns såklart väldigt inspirerande, säger han.

Priset i Unga Forskares riksfinal vann Christian för den matematiska modell han tagit fram, som visar hur kunders informationstillgång och rationalitet påverkar skapandet av monopol på marknaden.
– Den illustrerar hur de val vi gör i vardagen kan få stora konsekvenser, säger han.

Efter ProCivitas väntar studier på University of Cambridge, dit han blivit antagen. Där kommer han tillbringa ett par år, vad som väntar sen är än så länge oklart. En karriär som politiker är en tänkbar väg, just nu kandiderar han till Europaparlamentet för Centerpartiet.
– Jag kan definitivt tänka mig att fortsätta inom politiken, annars står en akademisk karriär eller jobb på Wall Street högt på listan.

Christian är tacksam för det stöd han fått från sin skola.
– Alla har varit stöttande och ProCivitas har också ett unikt nätverk som vi elever får ta del av, med nuvarande och gamla elever. Det har varit otroligt värdefullt, jag har kunnat ha kontakt med alumnis som forskat på liknande projekt.
– Mina tre år på ProCivitas har verkligen varit fantastiska och jag ser fram emot att fortsätta att stötta skolan och dess elever med min kunskap, även som alumni.