Designgymnasiets elevkår bland finalisterna i Guldgemet

Nyhet   •   Nov 24, 2016 13:10 CET

En gång om året delar Sveriges elevkårer ut pris till landets bästa elevkårer. Vinnare utses i tre kategorier och i år är Designgymnasiets elevkår med bland finalisterna i kategorin Årets teamwork. Vinnarna utses på Sveriges elevkårers kongress i Västerås nu på lördag.

– Det känns naturligtvis väldigt roligt att det samarbete som vi har med elevkåren på skolan uppmärksammas. För mig är det viktigt att eleverna har en stark röst på skolan och att vi jobbar tillsammans för att deras tre år här ska bli så bra som möjligt, säger Barbro Björkell Överli som är rektor på Designgymnasiet.

Namnkunnig jury

I kategorin Årets teamwork är det samarbetet mellan elevkår och skolledning som bedöms. Det ska präglas av tillit och ömsesidig respekt. I juryn sitter Johanna Jaara Åstrand, ordförande Lärarförbundet, Matz Nilsson, ordförande Sveriges Skolledarförbund, Åsa Fahlén, ordförande Lärarnas Riksförbund samt Magda Rasmusson och Fredrik Rendel från JKL.

Alexandra Liedgren sitter med i elevkårens styrelse på Designgymnasiet. Hon läser andra året på skolans estetiska program med inriktningen inredning.

– Jag kände en enorm lycka när jag fick veta att vi är med bland de slutnominerade. Jag lägger ner så mycket tid och energi på elevkåren, säger hon och fortsätter.

– Vi jobbar med många olika frågor för att alla elever ska trivas på skolan. Vi arrangerar olika evenemang och försöker engagera övriga elever i vårt arbete. Vi har konton i sociala medier där vi berättar om vad vi gör, just nu driver vi till exempel ett projekt där vi vill få skolan HBTQ-certifierad, berättar hon.

”En fristående röst”

Barbro Björkell Överli har bara varit rektor på skolan sedan i somras, men hon har redan hunnit imponeras av elevkårens driv. Och hon tycker att det är viktigt med en väl fungerande elevkår.

– En elevkårs roll är att vara en stark organisation för elevernas bästa, en egen fristående röst som inte lyder under skolledningen. Vi är inte alltid överens i alla frågor, men målet att skapa en bra skola där elever trivs är gemensamt, säger hon.

– För att samarbetet ska fungera är det viktigt att ha högt i tak och stor respekt för varandras åsikter. Ibland säger vi i skolledningen nej till något förslag och då upplever jag att det finns en förståelse för det. Men oftast handlar det om att kompromissa för att hitta bra lösningar.

Alla skolans 178 elever är med i elevkåren, Alexandra Liedgren och en handfull elever till utgör dess styrelse. Hon säger att hon har fått förnyad energi efter beskedet att de är med bland finalisterna i Guldgemet.

– I Sverige finns det över 90 000 elevkårsmedlemmar, det är klart att det känns stort. Nu är jag väldigt sugen på att jobba vidare med detta och jag hoppas såklart att vi vinner på lördag, säger hon.

Utöver kategorin Årets teamwork delas det också ut priser i kategorierna Årets elevkår och Årets samhällsinsats.