”Det är viktigt att kolla flera olika källor”

Nyhet   •   Feb 20, 2017 08:52 CET

Gilla, kommentera, dela. Nyheter sprids snabbt idag, inte minst i sociala medier. Men vad är sant och vad är falskt, och vem bär egentligen ansvaret för att människor nås av korrekt och relevant information? Det är frågor som LBS-eleverna Paul Roséen, Emilia Lambertsson Markhill och Victor Müller gärna diskuterar.

De läser sista året på det estetiska programmet med inriktning estetik och media på LBS Kreativa Gymnasiet i Stockholm. Trion utgjorde delar av den redaktion som i december gav ut det första numret av skolans digitala skoltidning.

Att skapa en skoltidning från scratch har stärkt deras intresse för media och journalistik.

– Tidningen är en blandning av information och nöje. Vi har låtit elever i tvåan vara med och skriva artiklar och sen har vi beslutat om vilka uppslag vi ska ta med. Det har varit lärorikt att få jobba som en redaktion, man får en förståelse för hur mycket jobb som ligger bakom en tidning, säger Victor Müller.

”Skapa en helhetskänsla”

Deras första tanke var att göra en traditionell papperstidning, men valet föll till slut på en digital variant. De skapade en webbsida i WordPress som blev tidningens plattform.

Så vad kan en skoltidning bidra med?

– Den kan skapa en helhetskänsla av skolan, en samlad punkt där alla kan vara med och få information. Vi har ju SchoolSoft också, där det finns information om exempelvis läxor, men en skoltidning kan bidra med ett större perspektiv. I det första numret hade vi artiklar om allt ifrån alternativa vägar till skolan och studiemotivation, till intervjuer med skolans måltidspersonal, berättar Emilia Lambertsson Markhill.

Lärdomarna från redaktionsarbetet är många. Framför allt känns det bra att få testa saker i praktiken, menar Paul Roséen.

– Att lära sig genom att bara läsa är svårt, när man gör det på riktigt får man en annan förståelse för hur media funkar. Exempelvis att jobba under tidspress med skarpa deadlines, säger han.

”Sprids som en löpeld”

Eleverna har många funderingar kring dagens medielandskap. De tillhör den generation som är uppvuxna med sociala medier, där det mesta är tillgängligt och allt går snabbt.

– Nyheter sprids som en löpeld idag, det är viktigt att kolla källor, tycker Victor Müller.

– När man läser en artikel måste man kolla vem som är avsändare, är det exempelvis en större tidning eller är det en privatpersons blogg? Sen är det bra att jämföra hur olika tidningar skriver om samma händelse, då kan man bilda sig en egen uppfattning. Jag gillar också när det finns en tydlig kontaktperson i en artikel, då känns det mer seriöst eftersom det är någon som tar ansvar för det som står i texten, säger Emilia Lambertsson Markhill.

Frågan om källkritik är förmodligen mer aktuell än någonsin. Paul Roséen tycker att hans egen generation behöver bli mer kritiskt granskande.

– Jag skulle nog säga att vi är lite lättlurade, vi läser något och tror direkt att det stämmer. Det läggs inte så mycket tid på att analysera. Men vi ska samtidigt vara glada att vi har internet, teknologin skapar stora möjligheter, säger han.

Victor Müller tycker också att källkritik är viktigt, men menar samtidigt att det kan vara olika viktigt beroende på vad nyheten handlar om.

– Om det är roliga saker som sprids i sociala medier, som egentligen inte skadar någon, är det kanske inte lika viktigt som när det handlar om mer seriösa nyheter. Om man ser en kompis dela en skvallerartikel med falskt innehåll kanske man inte bryr sig så mycket, men om det är en större nyhet så är det ju bra om man säger ifrån och kanske länkar till bevis för att nyheten är falsk, säger han.

Olika glasögon

Att man själv kan skräddarsy sitt nyhetsflöde på exempelvis Facebook, genom att bara följa vissa nyhetssidor, ser de vissa risker i.

– Risken är ju att man bara nås av den ena sidan och inte ser helheten, säger Emilia Lambertsson Markhill, och Paul Roséen fyller i.

– Man borde läsa olika tidningar. Vi har pratat en del om det på vår utbildning, att man kan ha på sig olika ”glasögon” när man tar del av nyheter. Två tidningar kan beskriva samma sak på två olika sätt, säger han.

De är eniga om att objektivitet är viktigt i nyhetsjournalistik. I sitt arbete med skoltidningen fick de ibland gå in och justera i texter som tvåorna hade skrivit.

– En del var lite vinklade, det kunde exempelvis handla om vilka ordval som har gjorts. Ibland kanske det saknades förklaringar och motiveringar till påståenden, säger Paul Roséen.

Vill jobba med media

Om ett knappt halvår är de klara med sin gymnasieutbildning. Alla tre är intresserade av att jobba i mediebranschen, i någon form. Timmarna med tidningsredaktionen har gett blodad tand.

– Jag är mest intresserad av film, men det hänger ju ihop med media, säger Emilia.

– I början av utbildningen var jag bara inriktad på att filma saker, men nu har jag fått en inblick i media som helhet, det är så mycket större än man tänkte tidigare. Sociala medier var jag inte så intresserad av tidigare, men det är jag definitivt nu, säger Paul.

Victor drömmer om att jobba som kommunikatör på ett företag.

– Efter att ha läst här i tre år är jag mer intresserad av sociala medier, hur människor interagerar, hur nyheter sprids och uppdateras under pågående händelser. Det hade varit roligt att jobba med kommunikation och marknadsföring på ett företag, säger han.

Här kan du läsa Skoltidningen Ljud & Bild-nyheter.