Entreprenörskap som integration på Plusgymnasiet i Jönköping

Nyhet   •   Maj 04, 2017 17:00 CEST

Region Jönköpings län är med och finansierar Plusgymnasiets satsning på integration och entreprenörskap

På Plusgymnasiet i Jönköping vill man använda entreprenörskap som ett verktyg för ökad integration. Därför har skolan tagit initiativ till ett projekt som inkluderar både elever på ekonomiprogrammet och elever som läser språkintroduktion. Utöver att bidra till ökad integration mellan elever ska projektet också förbereda dem inför deras arbete med Ung Företagsamhet (UF).

Stina Geijer är lärare i entreprenörskap på Plusgymnasiet och initiativtagare till projektet.

– Vi har valt ut en klass i årskurs 1 som ska genomföra projektet tillsammans med våra språkintroduktionselever, med start till hösten. Vi ska mixa eleverna och bland annat ha samarbetsövningar och kreativitetsövningar, och eleverna ska själva få vara med och planera upplägget, säger Stina Geijer.

En av fem skolor som valts ut

Ung Företagsamhet finansierar projektet som en del i ett integrationsprojekt som de driver tillsammans med Region Jönköpings län. Plusgymnasiet är en av fem gymnasieskolor som bedöms ha projekt med särskilt stor potential. I ett första steg ska projektet fokusera på entreprenörskap ur ett bredare perspektiv, för att sen övergå i att bli mer inriktat på Ung Företagsamhet.

Arbetet med just entreprenörskap är ett viktigt inslag på skolan, menar Sofie Holm som jobbar som verksamhetsutvecklare.

– Det står i styrdokumenten att entreprenörskap ska genomsyra våra utbildningar och det gäller även våra nyanlända elever som läser språkintroduktion. Vi vill att alla elever ska få en bra grund att stå på när det gäller företagande, och samtidigt knyta nyttiga kontakter i näringslivet. En del i projektet kommer att vara ett så kallat innovation camp, där ett företag låter våra elever jobba med ett verkligt case. Exakt vilket företag det blir är inte bestämt, det ska eleverna få vara med och tycka till om, berättar hon.

Plusgymnasiet i Jönköping har idag 25 elever på språkintroduktionsprogrammet, som har sina lokaler en bit ifrån den övriga verksamheten. Men i höst flyttar de in i samma lokaler som skolans andra program och antalet elever på språkintroduktion beräknas öka till cirka 40.

Sofie Holm tror att det gemensamma projektet får positiva effekter för alla elever som deltar.

– Både eleverna på språkintroduktion och eleverna på ekonomiprogrammet har mycket att lära av varandra. Ambitionen är att våra nyanlända elever ska känna sig som en del av gemenskapen på skolan, något som är extra viktigt eftersom de tidigare gått i andra lokaler. Dessutom får eleverna bekanta sig med Ung Företagsamhet, vilket är bra eftersom de själva ska driva UF-företag i trean, säger hon.

”Ge eleverna verktyg”

En del av projektpengarna ska gå till att köpa in Ung Företagsamhets egna läromedel ”Se möjligheterna”. Stina Geijer menar att ett ökat fokus på entreprenörskap kommer att gynna elevernas utveckling.

– Våra elever är väldigt utåtriktade och har många bra idéer. Genom att låta entreprenörskap bli en än mer integrerad del i våra utbildningar kan vi ge eleverna rätt verktyg att omsätta idéer till verklighet. Oavsett vad man vill jobba med i framtiden så är de entreprenöriella förmågorna viktiga att ha med sig, som att våga vara kreativ och tro på sina idéer, säger hon.

Projektet är bara en del i skolans arbete med ökat fokus på entreprenörskap. Tanken är att jobba med liknande upplägg i framtiden.

– Det är definitivt vår ambition. Vi är en skola som har hittat vår nisch i entreprenörskap och den vill vi utveckla ännu mer framöver, inte bara kopplat till Ung Företagsamhet. Det här projektet är en del i den utvecklingen och det ska bli spännande att börja jobba tillsammans med eleverna i höst, säger Stina Geijer.