Espira öppnar tre nya barnehager

Nyhet   •   Aug 10, 2015 12:57 CEST

Idag börjar den första ”riktiga” veckan på Espiras tre nya förskolor. 322 barn började i onsdags i förra veckan på två förskolor i Oslo en i Horten, cirka tio mil söder om Oslo.

– Det är tre fantastiskt fina förskolor som nu öppnat, säger Jens Schei Hansen, kommunikations- och HR-direktör på Espira.

Espira är med sina 81 förskolor, 7 700 barn och 2 000 medarbetare en av Norges ledande förskoleaktörer. Sedan 2014 är företaget en del av AcadeMedia.

Förskolan i Horten har 132 barn och 35 anställda. Behovet av förskolor i Horten är stort.
– Förskolan är helt nyöppnad och helt full från första dagen. Det står ett antal barn i kö till den vilket visar hur bra våra förskolor är, namnet Espira är en klar kvalitetsstämpel säger Jens Schei Hansen.

De två förskolorna i Oslo ägs av Oslo kommun som lagt ut driften av förskolorna på Espira.
 – Det är en spännande driftsform Oslo Kommun nu har valt. Själva förskolan är kommunal, men de har lagt ut driften på anbud i sex år, med option på ytterligare två. Medarbetarna är anställda av Espira, och vi är helt ansvariga för driften, medan kommunen står för intaget av förskolebarn, de har också hand om både byggnaden och om uteområdena, säger, säger Jens Schei Hansen.

Espira Holmenveinen har 110 barn och 27 anställda, Espira Hausmannsgate, 80 barn och 23 anställda.

Espira kallar sig i Norge ”Kunnskapsbarnehagen Espira”.

– Espira ska vara den förskoleaktör som är bäst på kunskap om barn i förskolor. Vi är det genom att stödja våra medarbetare när det gäller deras kunskaper om barn och förskolor. Det gör vi främst genom Espiras pedagogiska verktyg, vi satsar också mycket på kompetensutveckling.

För mer information kontakta:
 Kommunikasjons- og organisasjonsdirektør Jens Schei Hansen tel +47 95 70 10 82