Familjeföretaget Mellby Gård ny delägare i AcadeMedia

Nyhet   •   Maj 27, 2016 10:10 CEST

Marcus Strömberg, VD AcadeMedia, Rune Andersson, grundare och huvudägare Mellby Gård, Johan Andersson, VD Mellby Gård

I och med att AcadeMedia noteras på börsen får företaget en ny större delägare bredvid huvudägaren EQT. En av ankarinvesterarna är det svenska familjeföretaget Mellby Gård med Rune Andersson som ordförande och huvudägare. Rune Andersson grundade företaget 1986 och Mellby Gård har sedan dess vuxit till en stor internationell koncern som idag omsätter ca 6 miljarder kronor.

Rune Andersson är idag styrelseordförande, yngste sonen Johan Andersson VD. Mellby Gård har länge varit involverade i utbildning och forskning genom sina olika partnerskap och när de nu blir ny huvudägare i AcadeMedia tar de klivet in i utbildningssektorn på allvar.

”Kan inte tumma på kvalitet”
Rune Andersson har en tydlig prioritering med ägandet av AcadeMedia.

– Som jag ser det behöver fristående skolor och andra utbildningsverksamheter vara lite bättre än de kommunala alternativen för att lyckas. Vi ska helt enkelt ge mer och bättre utbildning för pengarna, säger han.

AcadeMedia finns i hela utbildningskedjan, från förskola till olika former av vuxenutbildning. När AcadeMedia 2014 gick samman med den norska förskolekedjan Espira var det ett första steg mot en internationalisering som fortsatte 2016 när den tyska förskolekedjan Joki förvärvades. Rune Andersson ser en fortsättning på den resan.

– Ambitionen är självklart att AcadeMedia ska fortsätta att växa även i framtiden. Företagets utveckling har varit fantastisk. Jag, och AcadeMedias ledning, delar bilden av att det finns goda möjligheter att bli en större aktör i fler europeiska länder där behovet av framför allt nya förskolor är stort, säger han.

Lång karriär
Rune Andersson föddes i Kyrkhult utanför Olofström 1944. 24 år senare tog han sin civilingenjörsexamen i väg – och vattenbyggnad vid Chalmers tekniska högskola. I början av 1970-talet jobbade han på Högskolan i Luleå som Sveriges då yngste förvaltningschef, han var bara 26 år och alltså chef för hela högskolan. Därefter blev han chef för bland annat Plannja AB, och sedan i tur och ordning Getinge och Electrolux storköksdivision. Han tog under 1980-talet över som VD på företaget Trelleborg AB som under Rune Anderssons ledning växte till en stor och framgångsrik industrikoncern

Rune Andersson och Mellby Gård vet hur man får företag att växa och utvecklas och han menar att de båda sakerna hänger tätt ihop.

– Utveckling handlar inte bara om att bli större, det handlar också om att bli bättre. Och om jag ser till utbildning så går det hand i hand. Om man har förskolor och skolor med hög kvalitet kommer fler välja dessa och då ökar ju efterfrågan och därmed möjligheterna att expandera och erbjuda dessa utbildningar till fler, säger han.

En sak som kännetecknar Rune Andersson och Mellby Gård är långsiktigheten. De säljer normalt inga företag.

– Vi tror på den långsiktiga potentialen i företag och är uthålliga i våra investeringar, säger Rune Andersson.

Ursprungligen var Mellby Gård som namnet antyder just en gård med gris- och travhästuppfödning. Den mest kända travhästen från gården är Mellby Viking, en en åttaårig hingst som innehar världsrekordet över 3160 meter. Han satte det den 24 maj 2014 då han travade på kilometertiden 1.12,5.

Klivet från gris- och travhästuppfödning till industrikoncern kan tyckas stort. För Rune Andersson kom det dock naturligt.

I slutet av 1980-talet blev nämligen Getinge, som ju Rune Andersson varit VD för, till salu. Företaget omsatte då en halv miljard om året och gick med förlust. Rune Andersson, och Carl Bennet, bestämde sig för att köpa det.

– Jag sa att det borde inte vara möjligt att Getinge gick med förlust. Det tog oss två år, sedan hade vi vänt från 25 miljoner i förlust till 100 miljoner i vinst. Sedan fortsatte vi helt enkelt att förvärva företag, de flesta har jag kvar i Mellby Gård, säger Rune Andersson.