Från elev till ägare

Nyhet   •   Okt 14, 2016 10:05 CEST

För två år sedan tog Jonathan Persson studenten från NTI-gymnasiet i Stockholm. Idag är han gruppledare på TDC, ett företag som jobbar med avancerad nätverksdrift. Jonathan blev headhuntad medan han fortfarande gick i trean och han pratar gärna om sin gamla gymnasieskola.

– Det är tack vare NTI-gymnasiet som jag är där jag är idag, det är jag helt övertygad om. Lärarna på skolan är oerhört kompetenta i de ämnen de lär ut och jag hade tre mycket bra år där, säger han.

Jonathan Persson läste på el- och energiprogrammet med inriktningen nätverksteknik. Han minns hur han upplevde sitt första möte med skolan.

– Jag var där på öppet hus och träffade bland andra Dan Hermansson, programansvarig och biträdande rektor. Det märktes så tydligt att han brydde sig om eleverna och jag fick känslan att utbildningen var seriös och verklighetsbaserad. Jag var inte motiverad att läsa ett mer teoretiskt program, jag ville göra något praktiskt, så det kändes helt rätt, berättar han.

”Mötte oss som jämlikar”
Han tillbringade de kommande tre åren på NTI-gymnasiet i Stockholm där han fördjupade sina kunskaper inom bland annat nätverksdrift. Han återkommer ofta till lärarna på skolan, som han beskriver som förebilder för unga.

– Under min gymnasietid hade jag oerhört yrkesprofessionella lärare som mötte oss elever på ett bra sätt, som jämlikar. Lärarnas bemötande och rektorernas engagemang fick oss elever att växa som människor. Att ha bra lärare i skolan är lika viktigt som att ha bra chefer när man kommer ut i yrkeslivet, och på NTI-gymnasiet fick jag en riktigt bra start, säger Jonathan Persson.

Han berättar att han hade förutfattade meningar om friskolor innan han började på NTI-gymnasiet.

– Jag tänkte att de inte satsade utan bara ville tjänar pengar, men den synen förändrades snabbt och omvandlades till en positiv känsla som sedan förstärktes under mina tre år på skolan. Min erfarenhet är att lärare generellt är riktigt duktiga i ett ämne och inte lika kunniga i de andra som de undervisar i, men på NTI-gymnasiet var alla experter i alla ämnen de undervisade i.

Ägare i AcadeMedia
I sin nuvarande roll som gruppledare på TDC har han börjat intressera sig för företagsekonomi, ett intresse som vuxit och även utvecklats till ett börsintresse. När AcadeMedia börsnoterades i somras köpte Jonathan Persson aktier direkt. Han förklarar varför.

– Som tidigare AcadeMedia-elev vill jag vara delaktig i företaget. Jag vet att de gör bra saker, det har jag fått erfara på nära håll. Så jag har med glädje investerat i AcadeMedia som i mina ögon är ett lysande exempel på att friskolor även fungerar i praktiken. Jag vill tacka för att NTI-gymnasiet finns, säger han.

Jonathan Persson trivs bra på sitt jobb och har ambitioner att fortsätta utvecklas. Om fem år ser han sig i en roll med mer administrativt ansvar.

– IT-branschen växer snabbt och många företag upplever att det är svårt att rekrytera rätt kompetens. Om man läser ett program med IT- eller teknikinriktning på NTI-Gymnasiet, och faktiskt satsar på sina studier, så får man nog garanterat jobb efter studenten, det tror jag, säger han.