Internationella möten ger elever nya perspektiv

Nyhet   •   Jan 31, 2017 16:35 CET

Dagens ungdomar har hela världen som sin framtida arbetsmarknad. I Erasmusprojektet Europe as a Workspace utrustas elever från Turkiet, Danmark, Kroatien, Finland, Nederländerna, Italien och Sverige med kunskaper och färdigheter som gör dem redo för vidare studier och arbete utomlands.

Drottning Blankas Gymnasieskola i Falkenberg är en av de skolor som är med i projektet. Tillsammans med sina partnerskolor i de andra länderna jobbar de med frågor som rör allt ifrån kreativitet och problemlösning till socialt engagemang och entreprenörskap. Samarbetet sker både på nätet och via utbytesresor.

– Målet är att eleverna ska få med sig både mjuka och hårda färdigheter och kunskaper, som gör dem konkurrenskraftiga på arbetsmarknaden, säger Marie Z Andersson, rektor på Drottning Blanka i Falkenberg.

Projektet sträcker sig över två år och involverar både lärare och elever på de deltagande skolorna.

Utbyte i Italien

Wilma Olsson och Michaela Nykvist läser andra året ekonomiprogrammet med inriktningen juridik på Drottning Blanka i Falkenberg. Som en del i projektet var de nyligen i Padova i Italien där de mötte elever från övriga länder.

– Vi gjorde bland annat studiebesök på företaget IBM och vi var med i workshops som handlade om kreativt tänkande och problemlösning. Vi höll också en presentation om Sverige, Halland och Falkenberg samt om det svenska skolsystemet, berättar Michaela Nykvist.

Att besöka varandras länder är en viktig del i samarbetsprojektet. I Italien fick Drottning Blanka-eleverna bo hemma hos de italienska elevernas familjer.

– Det var väldigt roligt att se hur vardagen ser ut för en familj i Italien. Vissa saker var som man tänkt sig, andra inte. Man får en bild av landet som man inte får på samma sätt när man bara är där som turist, säger Wilma Olsson.

Presentera inför storpublik

Sedan projektet startade i höstas har Drottning Blanka-eleverna knutit många kontakter med elever på skolorna i de andra länderna. Det formella samarbetet mellan skolorna sker på digitala plattformar som E-Twinning, men eleverna har också byggt upp egna kontaktnät i sociala medier.

Marie Z Andersson ser många fördelar med att vara med i den här typen av projekt.

– Bara att hålla i en presentation på engelska inför 100-150 personer, som eleverna gjorde i Padova, är oerhört utvecklande. Just språket och att bo hemma hos en främmande familj är det som brukar skapa mest oro på förhand, men det blir nästan alltid en positiv upplevelse, säger hon.

– Jag tycker att det är viktigt att få en förståelse för hur det ser ut i andra länder, och en lärdom är att det oftast är mer som förenar tonåringar från olika länder än som skiljer sig åt, säger hon.

Engagemang och närvaro

Fler resor finns inplanerade i projektet, och de som är intresserade får anmäla sitt intresse och motivera varför de vill vara med. Engagemang och närvaro är faktorer som har betydelse när skolan väljer ut vilka elever som ska få resa. Nästa resa går till Nederländerna i mars, och i maj kommer 17 elever från alla deltagande länder till Falkenberg.

– Varje skola som tar emot elever har i uppdrag att ta fram ett program med aktiviteter, som bland annat ska innehålla workshops, besök på företag samt besök på högskola eller universitet. Vi ska också klämma in lite natur-sightseeing runt Falkenberg och en resa till Göteborg, berättar Marie Z Andersson.

Både Michaela Nykvist och Wilma Olsson är glada att de valde att ansöka om att få vara med i projektet.

– Man lär sig massor, exempelvis så utvecklar man sin engelska och sin presentationsteknik, säger Wilma Olsson.

– Man knyter också många nya kontakter och lär sig mycket om andra länder, både deras olika system och deras traditioner. Det är väldigt lärorikt helt enkelt, säger Michaela Nykvist.