Joki - AcadeMedias tyska förskoleverksamhet

Nyhet   •   Jan 13, 2016 08:56 CET

AcadeMedia har nu tagit det första steget utanför Skandinaviens gränser. Den 1 februari 2016 blir det tyska förskoleföretaget Joki en del av AcadeMedia, norra Europas största utbildningsföretag. Den skandinaviska förskolemodellen ska bidra till att utveckla förskolan i Tyskland och skapa möjlighet för fler barn att gå i förskola. Och 12 000 AcadeMedia-medarbetare får nu 170 nya tyska kollegor.

– Det här visar att vår skandinaviska modell för förskoleverksamhet är attraktiv även i andra länder och det känns kul och inspirerande att vi nu etablerar oss i Tyskland, säger Marcus Strömberg, VD för AcadeMedia.

Den tyska förskolesektorn är i snabb utveckling. 2008 instiftades en ny lag i Tyskland som innebar att alla barn vid ett års ålder skulle ha rätt till en förskoleplats år 2013. Behovet av förskoleplatser var enormt och i oktober 2008 förverkligade Uwe Heddendorp sin idé och startade den första Joki-förskolan i München.

– Jag är gift med en förskolechef som hade startat en egen förskola tidigare och när jag insåg att det fanns ett så stort behov av fler förskoleplatser kändes det meningsfullt att följa i samma fotspår, berättar Uwe Heddendorp.

Tvåspråkigheten är unik
Idag har Joki sju förskolor i München för barn mellan sex månader och sex år. Den minsta förskolan har 49 barn och den största har 98. Totalt går 450 barn på en Joki-förskola. Det som gör förskolorna unika är dess tvåspråkiga inriktning. Föräldrar kan välja mellan kombinationerna tyska och spanska och tyska och engelska.

– Så vitt jag vet är vi den enda förskolegruppen i München som är tvåspråkig på riktigt. Vi har en medarbetare som har engelska eller spanska som modersmål i varje barngrupp och efter bara några veckor börjar barnen prata spanska eller engelska utan att tveka, berättar Dagmar Nietzer som är delägare i Joki.

– Men att de lär sig ett annat språk är inte den enda fördelen, universitetsstudier visar att barnens hjärna arbetar snabbare, blir mer flexibel och mer öppen för nya situationer om de växer upp med två språk, det gynnar dem senare när de börjar skolan, och i övriga livet, säger hon.

Viktigt med nöjda medarbetare
På Jokis förskolor är barnen i fokus och alla aktiviteter utgår alltid ifrån deras välmående.

– Det låter kanske självklart men det är inte så överallt. Det är vår djupaste övertygelse att barn, medarbetare och föräldrar är lika viktiga för att man ska kunna driva en bra förskoleverksamhet, säger Uwe Heddendorp.

– Men den allra viktigaste nyckeln till framgång, om man ska välja en, är medarbetarna. Om de har bra arbetsvillkor, om de känner att de behandlas med respekt av oss och av föräldrarna och om vi ger dem friheten att komma med egna idéer så mår de bra, då gör de också ett bra jobb för barnen.

Utvecklingen inom förskolesektorn i Tyskland går framåt, men än idag saknas det runt 150 000 förskoleplatser i landet. Inte minst har ett ökat antal förskoleplatser stor positiv effekt på jämställdheten mellan män och kvinnor.

– Det har hänt mycket de senaste sju åren och det har börjat förändra samhället. Många fler kvinnor återvänder till sina jobb tre-fem år tidigare än i början av 2000-talet. Och du ses inte längre som en egoistisk mamma för att du gillar att jobba utanför hemmet, säger Dagmar Nietzer.

”Målet är att hjälpa familjer”
Det finns fler saker, utöver tvåspråkigheten, som utmärker Jokis förskolor. Den höga personaltätheten, de generösa öppettiderna och löftet om bra möjligheter för barnen att vara utomhus.

– Vi har betydligt mer personal än vad som krävs och som ett resultat av det har vi mer tid med varje barn. Vårt namn Joki kommer från ”Job und kind” (jobb och barn). Vårt mål är att hjälpa familjer där båda föräldrarna jobbar. De behöver exempelvis inte ta med mat till sina barn, vi tvättar barnens kläder och vi har långa öppettider. Föräldrarna uppskattar verkligen att tiden som de kan tillbringa med sina barn är vad de kallar riktig ”kvalitetstid”, säger Dagmar Nietzer.

Nöjda föräldrar
Att föräldrarna är nöjda syns i de undersökningar som görs. På en skala 1-6, där 1 är det bästa betyget, fick Jokis förskolor snittbetyget 1,3 vid den senaste undersökningen.

– Vi är givetvis glada över våra fina resultat och de goda omdömen som våra medarbetare får. Föräldrarnas åsikter om vår verksamhet är viktiga och kan ligga till grund för nödvändiga förändringar i hur vi jobbar, säger Uwe Heddendorp.

Från och med den 1 februari 2016 ingår Joki i AcadeMedia. Både Dagmar Nietzer och Uwe Heddendorp ser stora utvecklingsmöjligheter för deras förskolor, som de fortsatt kommer leda.

– Behovet av privata, tvåspråkiga förskolor i München, och i andra större städer, är stort. Vi är glada att vi kan lära oss av Espira, Pysslingen och Vittra och när vi besökt Oslo och Stockholm har vi imponerats av det vi sett. Det ska bli fantastiskt roligt att få jobba tillsammans med våra skandinaviska kollegor och utveckla våra förskolor ytterligare, säger Dagmar Nietzer.