Kommunikation och tydlighet i Sandras språkundervisning

Nyhet   •   Maj 06, 2014 13:22 CEST

Artikelserie om Sveriges viktigaste uppdrag. Del 13.

– Statusen på moderna språk håller på att sjunka och det vill jag som förstelärare ändra på. Det säger Sandra Wahlgren Pedersen, förstelärare i engelska och moderna språk vid PeterSvenskolan 2 i Helsingborg.

Engelskan behåller sin starka ställning bland eleverna, medan spanska, franska och tyska tenderar att betraktas som ett extraämne.
– När eleverna känner att arbetsbördan blir lite tung koncentrerar de sig på kärnämnena och har inte lika starkt fokus på det moderna språk de har valt, konstaterar Sandra Wahlgren Pedersen. En del vill byta sitt moderna språk mot extraengelska när det blir för motigt.

Men den utvecklingen vill Sandra Wahlgren Pedersen vända i tid.
– Ett sätt att underlätta för eleverna är att vi jobbar med täta och korta avstämningar istället för med ett par stora prov per termin. Det ger eleven större chans att fylla igen sina kunskapsluckor utan att det hinner bli övermäktigt.

Viktigt med vägledning

Två effektiva verktyg i det sammanhanget är den formativa bedömningen, det vill säga den fortlöpande bedömning som läraren gör av elevens kunskapsinhämtande under terminen, och programmet Schoolsoft.
– Som förstelärare arbetar jag för att mina kolleger och jag ska bli mer samstämmiga i hur vi jobbar med den formativa bedömningen och hur vi redovisar den för eleverna och deras föräldrar i Schoolsoft.
– Här är tydligheten väldigt viktig. När vi är tydliga och konsekventa i vår kommunikation med elever och föräldrar ger vi eleverna en chans att jobba ikapp.

Ebba Blomqvist har Sandra Wahlgren Pedersen som spansklärare i nian.
– För mig fungerar Schoolsoft bra. Sandra förklarar väldigt väl vilka områden jag behöver gå igenom bättre. Jag lär mig överhuvudtaget väldigt mycket på Sandras lektioner. Jag är inte bäst i klassen i spanska, men jag tycker om språk och vill få ut så mycket som möjligt av spanskan, säger hon.

Språk allt viktigare

Att världen krymper, globaliseringen ökar och människor blir allt mer rörliga i sina liv tycks inte alltid räcka som morot för att lära sig ett modernt språk. Sandra undervisar själv i engelska och spanska, det här läsåret enbart i spanska.
– De som är allra mest motiverade att lära sig spanska är de killar som spelar i Helsingborgs IF:s ungdomssektion och siktar på att bli fotbollsproffs.

Men den drömmen gäller inte alla, så det gäller att hitta fler infallsvinklar.
– Just nu läser vi geografi i spanskan. Då får eleverna beskriva ett sydamerikanskt land med de glosor de har lärt sig. Alla blir förvånade när de inser hur många spanskspråkiga länder det finns, och bara det ger en kick åt undervisningen.

Filip Rosenqvist i nian håller med sin spansklärare om att spanskan är ett brett och viktigt språk.
– Först valde jag det mest för att det var populärt just då, så jag visste att många kompisar skulle läsa det. Men nu vet jag också att språket talas i många länder. Jag tror väl inte att jag kommer att kunna tala det flytande redan efter nian, men bara att klara sig fram med turistglosor är ju bra till en början.

Filip trivs på Sandras lektioner.
– Hon är strukturerad, hon ser till att vi får arbetsro på lektionerna. Och det märks verkligen att hon vill att vi ska jobba och då blir det roligare.

Greppet med att läsa geografi på spanska tycker Filip var riktigt lyckat.
– Jag valde Argentina och då fick jag ju lära mig mycket om själva landet också, inte bara hur man beskriver det på spanska.