Let’s Talk med politiker och näringsliv på ProCivitas Helsingborg

Nyhet   •   Apr 11, 2018 06:06 CEST

Peter Danielsson (m), kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg. Foto: Stella Lindstrii

I går var det premiär för Let’s Talk på ProCivitas i Helsingborg. Skolan bjöd in politiker, idrottsliv och näringsliv till samtal om talang och ledarskap inför en fullsatt aula. Peter Danielsson (m), kommunstyrelsens ordförande, och Per-Ola Ljung, huvudtränare för fotbollsklubben Helsingborgs IF, var två av de inbjudna gästerna.

– Det skrivs och pratas mycket om begreppen talang, potential och ledarskap. Att det är viktigt för företag att locka till sig och behålla talanger. Vi ville problematisera begreppen lite, och tillsammans med olika aktörer bena ut vad de egentligen betyder, berättar Katarina Lundin, programansvarig för ekonomiprogrammet och samhällsvetenskapsprogrammet på ProCivitas Helsingborg.

En lokal mötesarena

Tanken med Let’s Talk är att skapa en lokal arena där olika generationers tankar, erfarenheter och åsikter kan mötas.

– När deltagarna kommer från olika delar av samhället, politiken, idrotten och näringslivet, blir det väldigt bra samtal med olika perspektiv. Ju fler sådana här arenor vi som skola kan skapa, desto bättre. Det handlar om att göra elevernas utbildning relevant och då måste man göra saker tillsammans med andra, säger Katarina Lundin.

Premiären av Let’s Talk inleddes med ett mingel innan elever och de inbjudna gästerna tog plats på scen. Under den första delen av panelsamtalet var eleverna i fokus.

– De fick resonera kring frågor som “är en talangfull ledare en som är tydlig i sina beslut eller en som ser mig och bryr sig om vem jag är och vad jag kan?”. Vi hade också ett moment där moderatorn ställde eleverna inför mini-dilemman som “finns det en skillnad mellan det privata och professionella jaget?”. Det blev många intressanta diskussioner, berättar Katarina Lundin.

“Intressant att lyssna på näringslivet”

Medan eleverna diskuterade satt de inbjudna gästerna och lyssnade, och när det var deras tur att stå i strålkastarljuset knöt de an till elevernas tankar och frågor. Förutom Peter Danielsson och Per-Ola Ljung deltog även Nathalie Malmholm, Team Manager på IKEA IT och Monika Kumlin Larsson, Managing Partner på Stretch HR.

ProCivitas-eleven Ina Håård som går i tvåan på skolans ekonomiprogram tycker att Let’s Talk-premiären blev lyckad. .

– Det var intressant att höra hur de inbjudna personerna från näringslivet resonerade kring begreppen talang och ledarskap. Det visade sig att vi hade en ganska likartad syn trots att det var rätt stor åldersskillnad mellan oss och dem, och de tyckte att våra resonemang var givande, berättar hon.

Diskussionerna kretsade en del kring rekrytering – vad är det egentligen arbetsgivare tittar på när de anställer? Många var överens om att inställning och vilja att lära sig är viktigare än faktiskt kunnande. Ina Håård håller med.

– Motivation är viktigt, och att arbetsgivare skapa möjligheter för ständig utveckling. Jag tror också att det är viktigt att arbetsgivare uppmuntrar eget ansvar och att våga ta risker, det är så man lär sig. Att få bra feedback är också viktigt, annars vet man ju inte vad man behöver göra för att utvecklas från talang till stjärna, säger hon.

Let’s Talk-premiärens succé bäddar för fler tillfällen i framtiden.

Foto: Stella Lindstrii