Linus från IT-Gymnasiet vann Yrkes-SM i webbdesign

Nyhet   •   Maj 20, 2014 10:35 CEST

Linus Stengård på IT-Gymnasiet i Västerås vann årets upplaga av Yrkes-SM i kategorin webbdesign. Nu ska han representera Sveriges yrkeslandslag i både EM och VM.
– Det känns väldigt roligt, och en aning overkligt, säger Linus som läser tredje året på teknikprogrammet.

Under tre intensiva dagar fick deltagarna brottas med tuffa uppgifter. Den första gick ut på att återskapa en webbsida i HTML och CSS efter att de fått se en bild på den. En annan uppgift gick ut på att skapa ett jobbforum för arbetsgivare och arbetstagare.

– Man skulle bland annat kunna lägga ut och kunna acceptera jobberbjudanden samt markera jobb som klara. Så det krävde exempelvis registrerings- och inloggningsfunktioner. Under dag tre låg mer fokus på design då vi skulle ta fram en design åt ett företag, då kunde man välja mellan HTML och program som Photoshop, berättar han.

Linus tycker att webbdesign är intressant för att det hela tiden utvecklas. Att man aldrig blir helt fullärd är något som lockar.
– Det finns alltid nya saker att lära sig. Rent praktiskt så gillar jag utmaninen i att skapa något estetiskt tilltalande som dessutom fungerar och som andra har användning av. Allt jag gör är inte estetiskt tilltalande, eller helt funktionellt för den delen, men det är roligt att testa nya saker för att se hur de fungerar, eller inte fungerar.

Under åren på IT-Gymnasiet har Linus utvecklat sina kunskaper inom webbdesign, och han har alltid legat före i kurserna han läst.
– Det har å andra sidan tillåtit mig att tillbringa mer lektionstid åt att fördjupa mig i olika webbteknologier och att genomföra lite större webbprojekt. Det har såklart lett till att jag utvecklat mina kunskaper.

Snart tar han studenten, därefter är planen att läsa vidare på högskolan, antingen webbutveckling eller datavetenskap.
– Men hittar jag ett jobb så tar jag nog det ett år eller två, för att få lite andra erfarenheter och tjäna lite pengar, säger han.