Må Bra-satsning på Vittra Gerdsken

Nyhet   •   Okt 07, 2016 12:36 CEST

Musik, drama och programmering är vanliga ämnen på elevens val på grundskolor runt om i landet. På Vittra Gerdsken i Alingsås tänker man även i nya banor, här har eleverna sedan i våras möjlighet att välja en särskild Må Bra-inriktning. Inriktningen innehåller bland annat yoga, motion och matlagning.

– När vi skulle bestämma vilka ämnen vi skulle ha som elevens val inför vårterminen 2016 föreslog jag ett Må Bra-koncept. Som motvikt till att många ungdomar i högstadieåldern ibland mår dåligt ville vi lärare skapa ett forum där vi pratar med eleverna om god hälsa ur olika perspektiv, berättar Gabriella Drottz, högstadielärare i So-ämnena och ansvarig för Må Bra-inriktningen på Vittra Gerdsken.

Populärt val

Att välja Må Bra som elevens val har blivit populärt, både under våren och hösten har platserna fyllts. De varierade lektionspassen lockar både tjejer och killar som vill lära sig mer om både fysisk och psykisk hälsa.

– Må Bra innehåller många olika delar som påverkar elevernas hälsa och välmående. Vi lärare har märkt att det finns ett behov att prata och lära sig mer om alla dessa delar. Tillsammans med eleverna har vi bland annat diskuterat sömnvanor, stresshantering, kost, balans och planering i livet, avslappning och träning, berättar Gabriella Drottz.

– Eleverna uttrycker själva att det bästa med Må Bra är att undervisningen tar upp både fysiska och psykiska aspekter. Det märks att det finns ett behov att prata om detta med ungdomarna, och det är fantastiskt att kunna ge dessa tonåringar de verktyg de behöver för att må bra och lägga grunden till en hälsosam livsstil.

Inte bara i klassrummet

En stor del av undervisningen sker på skolan, men på Vittra Gerdsken har man också samarbete med lokala företag nära skolan för att få in specialkompetens. En del lektioner har också hållits ute i naturen.

– På terminens första pass var vi ute i skogen och gick drygt fem kilometer runt sjön som ligger precis i närheten av skolan. Nästa pass kommer eleverna att få prova på boxning och så kommer vi att gå ut i skogen igen.

Även längre fram under terminen finns många spännande aktiviteter inplanerade för Må Bra-klassen.

– Vi kommer att att köra yoga, äta frukost tillsammans och ha fler fysiska träningspass. Eleverna kommer också att få träffa Magdalena Lagerström på Shriyoga som pratar om vikten av att andas rätt och hur andningen kan påverka stressnivån i kroppen. Totalt blir det många gemensamma aktiviteter och förhoppningen är att eleverna ska bli ambassadörer för att må bra i vardagen.