Många branscher i stort behov av rätt IT-kompetens

Nyhet   •   Maj 16, 2014 12:03 CEST

Fler och mer avancerade applikationer till bilar, tuffare krav på informationssäkerhet och IT som en naturlig del av sjukvården. Det, och mycket annat, diskuterades när representanter från flera olika branscher samlades på IT-Gymnasiets seminarium ITiden2014, som arrangerades i Göteborg igår.

– IT omfattar många områden i samhället, därför blir behovet av kompetens också stort. När vi frågat fler än 300 IT-chefer om vilka egenskaper de värdesätter när de rekryterar unga medarbetare så svarar de flesta att social kompetens är viktigast, säger Jens Holm, rektor på IT-Gymnasiet i Göteborg och en av personerna bakom rapporten ITiden – Framtidens kompetensbehov inom IT.

Seminariet var en uppföljning av rapporten och på programmet fanns föreläsare från olika branscher med olika infallsvinklar. Filip Ekstrand från IT-konsultföretaget Advince föreläste om en IT-bransch i förändring.
– Förr var IT dyrt, svåråtkomligt och krångligt. Nu är det billigt och tillgängligt för alla. Idag är inte ett IT-system en konkurrensfördel, alla kan köpa samma IT-system som någon annan. Det viktiga är att behovet och affärsverksamheten styr, och inte tekniken, den ska följa, sa han.

I publiken satt en hel del elever från IT-Gymnasiet. Många av dem med siktet inställt på en karriär inom IT. Filip Ekstrand målade upp en bild av en framtid som är olik det vi ser idag.
– Nya discipliner växer fram och de mer traditionella backar. Val av teknik blir mindre och mindre viktigt, det är kravställarna som måste ha klart för sig vad system ska användas till, sa han, och tillade att dagens unga har en annan syn på IT.
– De använder inte manualer, tekniken ska fungera intuitivt. När de beger sig ut i arbetslivet kommer de ställa samma krav på affärssystemen.

Martin Rydmark från Sahlgrenska i Göteborg pratade om en sjukvård där IT gör allt större skillnad och bidrar till utvecklingen inom många områden. Timo Paulsson från Volvo Cars berättade i sitt föredrag om bilägare som hela tiden ställer hårdare krav på komfort och en förenklad vardag.
– Idag vill vi via mobiltelefonen kunna se var bilen är parkerad, om den är låst och hur mycket bensin som finns i tanken, sa han.

Jens Holm tycker att seminariedagen var lyckad.
– Vi fick mycket positiv återkoppling från deltagarna. Jag hoppas att eleverna tar med sig en känsla av att de utbildar sig inom ett växande område med fantastiska möjligheter och att de har attraktiva kunskaper.

Bland övriga föreläsare fanns Stefan Simonsson från Amentor som pratade om IT-säkerhet, författaren Linus Jonkman och relationsexperten Jaquline Joo som pratade om social kompetens och Janne Evelid från Regeringskansliets Digitaliseringskommission som la stort fokus på digitaliseringen av den svenska skolan.

Seminariet avslutades meden paneldebatt om hur vi kan få in mer IT i svensk skola.