”Matematik är ett fantastiskt vackert språk”

Nyhet   •   Feb 23, 2017 07:04 CET

Klassrummen och korridorerna känns som hemma för Alexander Ivansson när han rör sig mellan lektionerna på Drottning Blankas Gymnasieskola i Halmstad. Det var här han tillbringade sina dagar när han själv gick på gymnasiet. Där och då anade han dock inte att han en dag skulle komma tillbaka till skolan, i en helt annan roll.

Idag är Alexander Ivansson lärare i matematik och naturkunskap på sin gamla gymnasieskola. Att han skulle bli lärare var dock aldrig självklart.

– Siktet var inställt på att bli tekniker, men sen insåg jag att jag ville göra något annat. Jag ville jobba med människor, inte sitta framför en dator hela dagarna. Så jag utbildade mig till lärare och det ångrar jag inte för en sekund. Att jag hamnade på just Drottning Blanka var dock en slump, säger han.

För två år sedan blev han anställd på skolan efter att han sökt en utannonserad tjänst. Sedan dess har han drivit utvecklingen av matematikundervisningen på Drottning Blanka i Halmstad, och hans arbete avspeglas både i elevernas inställning till ämnet och deras resultat.

Aktiva elever

Alexander jobbar utifrån en metod som kallas Problem-based Learning (PBL). Den innebär att eleverna är aktiva på matematiklektionerna, de tar sig an uppgifter tillsammans på whiteboard-tavlor och diskuterar öppet olika lösningar med varandra.

– Om man bara räknar i matteboken är det lätt hänt att boken blir den auktoritära figuren i klassrummet, och så vill jag inte ha det. I mitt klassrum finns fem stora tavlor som eleverna kan räkna på, och tre små som kan flyttas mellan klassrum. Arbetssättet innebär att jag får en god överblick, jag ser hur eleverna tänker, vilka som är aktiva, och vilka som kanske behöver mer stöd, berättar han.

– Det är också otroligt att se hur eleverna lär av varandra och hur de växer när de får ta mer plats i klassrummet. Det händer att elever har kortare spontanföreläsningar för sina klasskamrater vid en tavla. Jag märker att eleverna tycker att det är roligt när de får lösa uppgifter tillsammans på det här sättet, säger han.

Alexander berättar att han också har mer traditionella lektioner, och att variationen gör att han får två roller i sin yrkesroll, en som föreläsare och en som coach.

– På PBL-lektionerna är jag mer som en coach för eleverna och det sättet att jobba tilltalar mig. Det coachande arbetssättet återspeglas nog även i mitt sätt att undervisa och ge feedback till eleverna, säger han.

Ändrat synen på ämnet

Med sitt sätt att undervisa, och sin positiva attityd, har Alexander Ivansson lyckats ändra många elevers inställning till matematik.

– Det är tyvärr inte ovanligt att elever upplever matte som svårt och jobbigt, och det finns nog olika förklaringar till det. En kan vara att det är ett ämne där det finns tydligare rätt och fel än det gör i andra ämnen, då blir det tydligare när man väl misslyckas. Jag försöker alltid poängtera att det är tillåtet att göra fel, det är utifrån felen man kan diskutera vägar framåt. Rädslan för att göra fel får inte bli en barriär för lärandet, säger han.

Att han har fått fler elever att tycka att matte är roligt blir ibland extra tydligt.

– När elever kommer in till mig, mellan sina lektioner, och frågar om vi kan räkna tillsammans, känns det som en bekräftelse. Framför allt när det är elever som tidigare inte alls har varit så förtjusta i matematik, säger han.

”Då trillade polletten ner”

Alexander Ivansson tyckte att matte var kul men ganska svårt när han själv gick i skolan. På de högre kurserna behövde han plugga många fler timmar än sina klasskamrater utan att nå högre betyg.

– För mig trillade polletten ner först på universitetet, då plötsligt förstod jag vad det handlade om. Matematik är ett vackert språk, men det är först när man förstår dess grammatik och struktur som man kan börja bygga meningar, säger han.

– Jag tror att det kan vara en fördel att jag inte hade så enkelt för matematiken under min gymnasietid, jag kan relatera till elevernas utmaningar och känslor. Samtidigt är det också viktigt att kunna säga att matematik kan vara svårt, och att man får lov att acceptera det, utan att ge upp.

Alexander Ivansson trivs med att ha sin gamla gymnasieskola som sin arbetsplats. Skolans rektor, Sara Dahl, är en av anledningarna till det.

– Jag känner att jag har ett stort förtroende från Sara, hon känner mig och vet vilken resa jag har gjort. Att ha stor frihet under ansvar gör att jag känner mig trygg, jag får utrymme att testa nya saker och jag känner att det är ok att göra fel ibland, precis som vi vill att eleverna ska känna, berättar han.

Nu har han jobbat som lärare i två år på sin gamla gymnasieskola och känner sig bekväm i rollen. Men när han för första gången satte foten på skolan, som lärare istället för elev, kändes det lite konstigt, erkänner han.

– Det var här jag fick mycket hjälp att hitta intressen och bena ut vad jag ville göra i framtiden. Nu är jag tillbaka och ska själv vara ett stöd för eleverna, det känns lite som om cirkeln är sluten.