NTI-elever bäst på nätverkskonfiguration

Nyhet   •   Maj 04, 2016 13:49 CEST

NTI-gymnasiet i Stockholm kom på första och andra plats i årets upplaga av Network Challenge som arrangeras av Mälardalens högskola i Västerås. Tävlingen är för elever som läser nätverksteknik på gymnasiet och i olika moment får de testa sina kunskaper i konfiguration av nätverksutrustning.

– Jätteroligt att vi kom både etta och tvåa. Att få vara med i den här tävlingen är en bra erfarenhet och när vi får ta med oss två pokaler tillbaka till skolan känns det som att vi gjort något bra, säger Dennis Lundblad som går i trean på IT-programmet med inriktning dator – och kommunikationsteknik.

Network Challenge består av två deltävlingar. I varje deltävling får lagen en uppgift där de ska lösa ett problem eller få en viss funktion att fungera. Med hjälp av simulationsprogram får de tävlande konfigurera routrar, switchar och datorer. Varje lag består av max två elever och varje skola får delta med två lag.

– Det som bedöms är hur bra och snabbt vi kan lösa olika problem, så kallad troubleshooting. Alla lag börjar deltävlingen med 500 poäng och sen dras 25 poäng av för varje del av uppgiften som man missar eller inte hinner med under de 15 minuter som deltävlingen pågår. Om man blir färdig innan tiden gått ut får man bonuspoäng, berättar Dennis Lundblad.

Juryn består av lärare på Mälardalens högskola och de kontrollerar och poängsätter de tävlande lagens konfiguration efter att deltävlingen avslutats.

– En uppgift kunde till exempel vara att man ska skicka ett PING-paket från en klient-dator via nätverket till en server. I vissa fall behöver man konfigurera allt, i andra fall är konfigurationen delvis redan slutförd. För att klara uppgifterna krävs samarbete i laget, både för att komplettera varandras kunskaper och för att en ska kunna fokusera på konfigurationen medan den andre läser instruktioner och tänker ut nästa steg, säger Dennis Lundblad.

Eleverna på NTI-gymnasiet i Stockholm hade inte förberett sig på något speciellt sätt inför tävlingen, utöver den ordinarie undervisningen på skolan.

– Vi har lärt oss hur nätverk fungerar och hur man konfigurerar det. Vi använder Cisco Networking Academy som kursmaterial och det tycker jag är väldigt bra. Det och vårt intresse för datorer och nätverk, gjorde att vi var väl förberedda.

Nu står pokalerna och skiner på NTI-gymnasiet i Stockholm. Att det blev just NTI-gymnasiet för Dennis Lundblad förklarar han så här:

– De hade det program jag ville läsa och jag tyckte att miljön på skolan verkade trevlig, vilket den också visade sig vara. Jag besökte öppet hus och testade att vara elev på skolan för en dag innan jag började. Att besöka öppet hus och att prata med elever och personal rekommenderar jag andra att göra också, säger han.