NTI-elever engagerar sig i kampen mot barncancer

Nyhet   •  Dec 20, 2016 11:34 CET

En dag varje år samlar eleverna på NTI-gymnasiet Kronhusgatan i Göteborg in pengar till välgörande ändamål. I år har eleverna och lärarna beslutat att samla in pengar till Barncancerfonden för att visa sitt stöd för klasskamraten Alexander Falk som lever med en obotlig cancersjukdom.

– Det känns fint och bra att vi kan vara med och stötta, säger Cajsa Gradeus som går i årskurs tre.

På NTI-dagen, som den heter, sker en rad olika aktiviteter på skolan. De elever som jobbar med Ung Företagsamhet (UF) visar upp sina tjänster och produkter och andra samlar in pengar genom Operation Dagsverke. Det arrangeras också en Harry Potter-pysselverkstad för barn, en föreläsning om gaming och ett LAN.

Tidigare år har de insamlade pengarna på NTI-dagen gått till Musikhjälpen men beslutet att stödja Barncancerfonden i år var inte svårt att ta. Maja Blomqvist är lärare på NTI-gymnasiet i Göteborg och en av drivkrafterna bakom NTI-dagen.

– Det känns självklart att stödja Barncancerfonden så gott vi kan, inte minst eftersom Alexander gick här på skolan innan han skrevs ut tidigare i höstas. Han är väldigt öppen med sin kamp och har bland annat en YouTube-kanal med tiotusentals följare. Hans idé är att sprida glädje och inspirera människor att bli ”barnsupportrar” till Barncancerfonden. Han har en fin inställning till livet, säger Maja Blomqvist.

På NTI-gymnasiet Kronhusgatan går cirka 400 elever och alla är involverade i NTI-dagen på ett eller annat sätt. Cajsa Gradeus tillhör den grupp elever som ska vara på plats med sitt UF-företag.

– Jag hoppas att det kommer mycket folk och det känns kul att Alexander kommer hit. Det viktigaste för mig är att så många som möjligt skänker pengar till Barncancerfonden, säger hon.

Maja Blomqvist ser fram emot dagen.

– Tanken är att Alexander Falk och hans pappa ska besöka NTI-dagen tillsammans med SVT som spelar in en dokumentär om Alexander. Det kommer också en representant från Barncancerfonden för att hålla tal. NTI-dagen är viktig för oss och i år känns den extra viktig, säger hon.

Här kan du vara med och bidra i kampen mot barncancer.

Foto: Liana Sjölund
På bilden från vänster: Lisa Backman och Hanna Ring (HA15B).