NTI-Gymnasiernas bidrag till Musikhjälpen bland de största i år

Nyhet   •   Dec 18, 2013 12:56 CET

Under NTI-dagen engagerade sig NTI-elever i hela landet för att stödja Musikhjälpen. Om NTI-gymnasiet hade varit ett företag hade de 121 000 insamlade kronorna räckt till en fjärdeplats på topplistan med de mest generösa företagsbidragen i år. Endast Ikano Bank, ICA Banken och Swedbank har bidragit med större summor.

– Det är fantastiskt. Det visar att man kan göra stor skillnad om man jobbar tillsammans med ett stort engagemang. Utan engagerade lärare hade vi inte fått så stort gensvar från våra elever. Eleverna har uttryckt både stolthet och tacksamhet över att få göra denna insats. När temat för NTI-dagen presenterades var det succé direkt, säger Shahram Blomqvist, kommunikationsansvarig och programansvarig för Handelsprogrammet på NTI-gymnasiet i Göteborg.
– Jag känner stolthet över våra elever och jag blir både rörd och inspirerad när jag ser deras helhjärtade engagemang. Det gör mig övertygad om att NTI-dagen är något väldigt positivt som vi måste fortsätta att utveckla och värna om,

NTI-dagen har varit en tradition sedan 2007 med målet att varje elev ska samla in pengar som oavkortat går till ett gott ändamål. Tidigare insamlingar har bland annat resulterat i 300 000 kronor till ett barnhemsprojekt för handikappade barn i Baldone, Lettland.
– Något som är oerhört viktigt är att vi som skola har ett ansvar för att fostra demokratiska och aktiva medborgare. Jag är därför övertygad om att det är väldigt viktigt att man som ung någon gång under sin skoltid får känna att det man gör betyder något, att det faktiskt går att få saker att hända, att det går att påverka, säger Shahram Blomqvist.

Han tycker att Musikhjälpen är ett projekt som lockar fram människors bästa och mest kreativa sidor. – Det finns en ambition att göra något bra för andra. Sätten att samla in pengar är många och fantasifulla. Våra elever har bland annat sålt kramar, komplimanger och kärleksmums.
– Vi såg Musikhjälpen som en fantastisk möjlighet att engagera våra elever och samtidigt arbeta med ett tema som berör och passar bra in i vårt värdegrundsarbete.

Utöver de insamlade pengarna har NTI-dagen också fått andra positiva effekter.
– Jag upplevde att våra elever kom närmare varandra, vi jobbade tillsammans för en gemensam sak och tog del av varandras insatser. Jag tror att sådana här projekt har betydelse för att stärka vi-känslan mellan NTI-gymnasierna i hela landet.
– För mig personligen har årets NTI-dag väckt massor av tankar om hur vi skulle kunna utveckla vårt värdegrundsarbete för att få våra elever att växa, bli mer aktiva, engagerade samt känna en stolthet och en känsla av att världen faktiskt går att förändra till det bättre, säger Shahram Blomqvist.