NTI-Gymnasiet i Falun storsatsar

Nyhet   •   Aug 14, 2015 15:26 CEST

NTI-gymnasiet i Falun fortsätter att utveckla verksamheten. I höst inleds satsningar på bland annat matematikundervisningen och ökat samarbete med Högskolan i Dalarna. Nya lokaler ska också göra det möjligt för skolan att fortsätta växa.

Till hösten kommer matematikundervisningen på NTI-gymnasiet ske med två lärare i klassrummet. NTI-gymnasiets innovativa matematikundervisning har tidigare uppmärksammats på universitetet i Denver i USA när skolans mattelärare bjöds in för att föreläsa om skolans metoder för matematikundervisning. Skolan har till exempel framgångsrikt testat att hålla matematikundervisningen under längre lektionspass som gör det möjligt för eleverna att diskutera olika lösningar på ett problem, något som det annars inte hade funnits tid till.

Goda erfarenheter inspirerar

En annan satsning gäller hur skolan jobbar med ämnesintegrering av det engelska språket. Det innebär bland annat att engelskundervisningen anpassas och ser olika ut beroende på vilket program eleverna läser.

– Vi har mycket goda erfarenheter av våra tidigare satsningar inom matematik och engelska. De höjda resultaten som dessa medförde har varit inspirerande för både lärare och elever. Matematikundervisningen på skolan är krävande och det gäller att alla elever hänger med, särskilt i början. Nu höjer vi ribban ytterligare, säger Per-Erik Rapp, rektor på skolan.

Skolans utökade samarbete med Högskolan i Dalarna innebär att elever från teknikprogrammet kommer kunna gå gymnasieforskarskola. Där får eleverna prova på forskaryrket och ingå i ett forskarteam. Dessutom får de sina första högskolepoäng.

– Grundtanken med gymnasieforskarskolan är att stimulera eleverna till fortsatta studier inom naturvetenskap och teknik och att underlätta övergången mellan gymnasium och högskola, säger Per-Erik Rapp.

Nya lokaler ger ett lyft

I samband med att höstterminen drar igång har skolan flyttat in i nya lokaler. En flytt som kommer innebära ett lyft på flera sätt enligt Per-Erik Rapp.

– Tidigare var skolan utspridd på tre olika ställen vilket inte var optimalt. Nu kan vi bygga en enhetlig och samlad skola och skapa en starkare kultur. Det blir ett stort lyft, både för elever och lärare. På längre sikt har vi dessutom goda möjligheter att växa med fler elever i de nya lokalerna. Vi räknar med att vara 200 elever på skolan inom två år, säger Per-Erik Rapp.

De nya lokalerna som ligger på Åsgatan 15 har väl tilltagna elevytor och studierum och är 400 kvadratmeter större än de tidigare lokalerna.

Årets NKI-undersökning (Nöjd kundindex) visar att 97 procent av eleverna känner en hög grad av trygghet i skolan, en ökning från 95 procent 2014. 82 procent anser sig känna en hög grad av arbetsro i skolan vilket är en ökning från 69 procent 2014.

– Vi är givetvis nöjda med att siffrorna går åt rätt håll men vi jobbar hela tiden för att bli ännu bättre. Jag är övertygad om att våra nya lokaler kommer bidra till ännu högre arbetsro för eleverna, säger Per-Erik Rapp.