NTI-gymnasiet kraftsamlar för att stödja Musikhjälpen

Nyhet   •   Dec 15, 2015 11:46 CET

Två år i rad har NTI-gymnasiets elever kvalat in på topplistan bland de bidragsgivare som skänkt mest pengar till Musikhjälpen. Imorgon är det dags igen när den årliga NTI-dagen arrangeras. Pengar ska samlas in genom LAN-party, julmarknader, kramförsäljning och renodlade insamlingar på stan.

– Det har blivit en årlig tradition för våra elever runt om i landet att bidra med engagemang, energi och ekonomiska resurser till Musikhjälpens arbete kring viktiga samhällsfrågor. Eleverna är med och påverkar sin egen och andras framtid genom att bidra till ett bättre samhälle och en bättre jord att leva på, säger Fredrik Wegbratt, verksamhetschef för NTI-gymnasiet.

Temat för Musikhjälpen 2015 är ”Ingen ska behöva fly undan klimatet”. Det är inte bara krig och väpnande konflikter som är orsak till att människor flyr. De senaste fem åren har över 100 miljoner människor tvingats fly på grund av klimatrelaterade katastrofer. Men det går att göra skillnad, vilket Musikhjälpen vill uppmärksamma med årets tema.

– Årets tema känns viktigt och relevant och det är en fråga som jag vet att många av våra elever och medarbetare inom NTI-gymnasiet brinner för, säger Fredrik Wegbratt.

Förra året var NTI-gymnasiernas bidrag till Musikhjälpen bland de största i landet. Om NTI-gymnasiet hade varit ett företag hade de cirka 100 000 insamlade kronorna räckt till en sjätteplats på topplistan med de mest generösa företagsbidragen. Storbanker såsom Ikano Bank och Swedbank var några av de företag som låg i toppen. Året innan dess hade NTI-gymnasiet kvalat in på en fjärdeplats med 121 000 insamlade kronor.

– Det är jättekul att vi gemensamt lyckades få ihop ett så betydande belopp. Det visar att man kan göra stor skillnad om man jobbar tillsammans med ett stort engagemang. Men i år siktar vi givetvis på att slå förra årets insamling, säger Anna-Karin Thelin, rektor på NTI-gymnasiet i Eskilstuna.

Fakta om Musikhjälpen

Musikhjälpen är ett insamlingsevent som funnits i Sverige sedan 2008. I en vecka, sammanlagt 144 timmar, sänder Sveriges Radio direkt dygnet runt i P3 och i SVT/SVT Flow för att tillsammans med Radiohjälpen uppmärksamma och på olika vis samla in pengar till en undangömd humanitär katastrof. Det är ett nytt tema i Musikhjälpen varje år.