Nyanlända lärare gör praktik på Framtidsgymnasiet i Göteborg

Nyhet   •   Jan 04, 2016 17:00 CET

Idag påbörjar fem nyanlända lärare sin praktik på Framtidsgymnasiet i Göteborg. Två av dem är en del av satsningen #SverigeTillsammans och den så kallade 100-klubben som regeringen lanserat för företag som vill och kan ta emot minst 100 nyanlända.

– Idag har vi haft introduktion med de nya kollegorna på skolan. Vi har gått igenom mycket praktiska saker och planerat inför vårterminen tillsammans med de lärare de ska jobba ihop med, berättar Jörgen Frohm som är rektor på Framtidsgymnasiet i Göteborg.

– Två av de nya lärarna kommer från Arbetsförmedlingen, de andra tre går på lärarutbildningen och har kommit lite längre.

AcadeMedia med i 100-klubben
AcadeMedia var ett av de första företagen i Sverige att tacka ja till att delta i regeringens integrationssatsning #SverigeTillsammans. Via en avsiktsförklaring som tecknats med Arbetsförmedlingen har AcadeMedia öppnat för att ta emot minst 100 nyanlända lärare de kommande tre åren.

– För oss är det självklart att vara med. Det finns drygt 1500 lärare inskrivna i Arbetsförmedlingens etableringsuppdrag och med tanke på det enorma lärarbehov som finns skulle vi nog kunna ta emot nästan allihop, säger Susanne Christenson som är verksamhetschef för Framtidsgymnasiet och integrationsansvarig på AcadeMedia.

Framtidsgymnasiet i Göteborg har många års erfarenhet av att jobba med nyanlända elever och många av skolans lärare har utländsk bakgrund. Sen april 2015 har skolan tagit emot ett stort antal nyanlända elever från framför allt Syrien, Afghanistan och Somalia.

Jörgen Frohm ser därför de nya lärarna som extra viktiga tillskott i verksamheten.

– Först och främst har vi ett stort behov av den kompetens som de här lärarna har. De två lärarna som kommit via Arbetsförmedlingen undervisar i engelska och matematik och de kan prata både persiska, arabiska och engelska, samt lite svenska. Utöver att de blir tillgångar rent kompetensmässigt blir de också viktiga kulturella bryggor, de har liknande bakgrund som många av våra elever har, säger Jörgen Frohm.

”Måste gå snabbare”
Lärarna ska vara på skolan i ett halvår. De ska vara med på lektioner men också jobba självständigt med elevgrupper. Deras kunskaper i svenska språket varierar, men de har alla läst arbetsmarknadsutbildningen ”Korta vägen” som är ett snabbspår för akademiker med utländsk examen.

Snabbhet är något som Jörgen Frohm betonar och något som han tycker saknas i Sverige när det gäller integrationen av nyanlända som har en utbildning i bagaget.

– Man integreras snabbare om man kastas in i hetluften direkt, istället för att stå vid sidan av och titta på. När jag är hos Arbetsförmedlingen ser jag att det kan ta fyra-fem år för nyanlända lärare att få jobb i svensk skola, det är alldeles för lång tid. Vi är för omständliga i Sverige, vi slösar bort för mycket tid. Alla måste hjälpas åt för att integrationen ska gå snabbare, säger han.

– Och behovet av lärare är ju jättestort. Det är ju dessutom färdigutbildade lärare det handlar om och om vi hade besökt dem i Syrien hade vi ju inte sett dem som något annat än just lärare. Jag tycker generellt att det är för stort fokus på att de är nyanlända, så ser inte riktigt jag på världen och mänskliga kompetenser. De är lärare.

Målet är att lärarna ska vara anställningsbara när praktikperioden är slut.
– Sen kanske det inte blir heltid direkt och de måste ju få en svensk lärarlegitimation. Men de kan säkert jobba deltid, behovet av deras kompetens är som sagt oerhört stort.

Sveriges Radio besökte Framtidsgymnasiet i Göteborg. Här kan du läsa artikeln och se inslaget.