ProCivitas het nykomling på Stockholms gymnasiemässa

Nyhet   •   Okt 20, 2016 10:48 CEST

Gymnasiemässan i Stockholm är i full gång. Många nyfikna niondeklassare är ivriga att få veta mer om de utbildningar de är intresserade av. En av nykomlingarna på mässan i Älvsjö är ProCivitas som i höst startar en skola i Stockholm.

I ProCivitas monter står elever från Malmö, Lund och Helsingborg. En av dem är Viktor Löfwensporr som läser tredje året på ekonomiprogrammet på ProCivitas i Helsingborg.

– Det känns väldigt bra att få vara här och presentera Stockholmsskolan. Jag är själv från Stockholm men flyttade ner till Helsingborg för tre år sedan för att gå på ProCivitas där. Det som jag tycker kännetecknar ProCivitas är elevernas driv och engagemang, det finns också en nära koppling till näringslivet och en vilja att göra egna projekt, säger han.

Tydlig ambition

Den första ProCivitas-skolan startade i Helsingborg 1997, och idag finns ProCivitas även i Lund, Malmö och Växjö. Skolorna tillhör de populäraste i Sydsverige och ProCivitas uttalade ambition är att vara Sveriges bästa gymnasieskola. Paul Gertsson, verksamhetschef för ProCivitas, ser fram emot att etablera sig i huvudstaden.

– Äntligen, kan man säga. Målet är att bli en skola med 500 elever och vi hoppas ta in ungefär 90 elever redan till hösten, säger han.

ProCivitas Stockholm kommer att ha ett ekonomiprogram med inriktningarna ekonomi och juridik samt ett samhällsprogram med beteendeinriktning och samhällsinriktning. Paul Gertsson tror att ProCivitas är relativt känt i Stockholm, trots att skolan idag bara finns i södra Sverige.

– Vi vet att våra framgångar i Ung Företagsamhet har bidragit till att många känner till ProCivitas även i övriga Sverige, vi har också många elever som har fortsatt att studera på Handels i Stockholm efter sin gymnasietid och gjort bra ifrån sig där, säger han.

Viktor Löfwensporr tar studenten nästa sommar. Han ångrar inte att han flyttade söderut för att gå på den gymnasieskola han ville.

– Det är nog de tre bästa åren i mitt liv. Man stannar kvar på skolan efter skoltid bara för att få umgås med kompisarna och vara i en riktigt skön miljö. Det har varit en otroligt lärorik tid, säger han.