ProCivitas i Lund vill bli en lyckligare skola

Nyhet   •   Apr 04, 2018 15:45 CEST

ProCivitas vision är att vara Sveriges bästa gymnasieskola. På ProCivitas i Lund har skolledningen nu ytterligare en vision: att bli landets lyckligaste skola. Hur då? Det ska företaget Happy Economy hjälpa till att ta reda på.

Skolan ingår just nu i ett pilotprojekt, som bäst beskrivs som ett lyckoprojekt, där Happy Economy både ska mäta hur lyckliga medarbetarna är idag och ge konkreta förslag på hur de kan bli ännu lyckligare framöver.

– Jag är övertygad om att vi människor presterar bättre om vi är lyckliga och mår bra, det gäller både medarbetare och elever. Vi går in det här projektet med öppet hjärta och sinne, och jag hoppas naturligtvis att vi kan få värdefulla verktyg som vi kan använda för att göra medarbetare och elever ännu lyckligare, säger Camilla Lind, rektor på ProCivitas i Lund.

Samband mellan lycka och prestation

Happy Economy drivs av företagsledaren och entreprenören Annelie Johansson som har en lång karriär inom ledarskap, försäljning och affärsutveckling. Hon har bland annat varit VD för kosmetikföretaget Yves Rochers nordiska verksamhet under många år. Happy Economys affärsidé bygger på den enkla övertygelsen om att organisationer och företag presterar bättre om medarbetarna är lyckliga.

ProCivitas i Lund blir den första skolan som Happy Economy tar sig an. De har redan gjort en anonym kartläggning av hur lyckliga medarbetarna är och den kommer att följas upp av fler undersökningar och analyser. I slutänden ska pilotprojektet resultera i konkreta insatser för att öka lyckan.

I ett första skede är det bara skolans medarbetare som aktivt deltar i projektet, men tanken är att på sikt även involvera eleverna.

– Skolan är inte bara olika kurser och ämnen, eleverna ska ju också utvecklas som människor. Gymnasieutbildningen är givetvis viktig, men man måste hitta en nivå där elever kan prestera samtidigt som de får lov att vara lyckliga och må bra, säger Annika Josephsson, biträdande rektor på skolan.

“Jag känner ett ansvar”

Rektor Camilla Lind tycker att lyckoprojektet är viktigt inte minst eftersom det finns en negativ trend i samhället när det kommer till ungas psykiska ohälsa.

– Som skolledare känner jag att jag vill försöka göra något åt det. Skolornas elevhälsa gör fantastiska insatser men det kan ibland vara svårt att hinna med det förebyggande och främjande arbetet eftersom det finns så mycket att hantera i vardagen. Därför tror jag att vi i skolledningen behöver ta ett större ansvar, säger hon.

– Det här är ju egentligen ingen raketforskning, det handlar om att fokusera mer på lycka och ren medmänsklighet. Det kan vara små saker som gör stor skillnad, som att fråga hur någon mår, att lyssna och se individer. Även där ligger givetvis ett stort ansvar på oss, säger Camilla Lind och nickar mot Annika Josephsson.

“Det finns en stor respekt för varandra”

Att mäta lycka är självklart inte helt enkelt. Det handlar om mjuka värden som behöver definieras av varje människa, och för att kunna mäta utvecklingen över tid måste man ha ett nuläge att utgå ifrån. Det är det som den inledande kartläggningen ska bidra med.

– Det finns en stor respekt för varandra på skolan, oavsett vad man jobbar med. Vi ställer upp för varandra och tar ett gemensamt ansvar för arbetsplatsen. Men det finns alltid utrymme att förbättra och det ska bli spännande att se resultatet av det här pilotprojektet, säger Annika Josephsson.

– I slutänden handlar det ju om att eleverna ska prestera ännu bättre. Och det tror vi att de gör om både de själva och vi som jobbar här är ännu lyckligare. Därför känns det här som en bra satsning, säger Camilla Lind.

Exakt vad pilotprojektet kommer att mynna ut i för lyckohöjande insatser återstår att se.