ProCivitas-trio skriver barnbok om diabetes

Nyhet   •   Dec 17, 2015 13:12 CET

Diabetes är en av våra vanligaste folksjukdomar i Sverige. Trots det är kunskapen om sjukdomen liten – förutom för dem som drabbas och snabbt tvingas lära sig att leva med den. ProCivitas-eleverna i Malmö, Sofia Livman, Elin Fröderberg och Teodora Kekeric skriver nu en bok för att öka förståelsen för och kunskapen om typ 1-diabetes.

Boken är skönlitterär och riktar sig främst till barn i åldrarna 6-9 år. Det är också barn som karaktärerna i boken formats efter.

– Vi har besökt tre familjer där barn haft typ 1-diabetes. Boken utgår delvis ifrån deras liv och erfarenheter med fokus på hur vardagliga aktiviteter påverkas av att man har sjukdomen. Som att spela fotboll eller äta mellanmål på fritids. Tanken är att den ska vara intressant att läsa samtidigt som den utbildar i medicinska termer, berättar Sofia Livman.

”Det syns inte alltid på utsidan”
Eleverna gör allt arbete från grunden, både research, text och illustrationer. Via en undersökning bland 550 respondenter har de fått starka indikationer på att många upplever att det generellt finns för lite kunskap om sjukdomen.

– Det kanske beror på att det inte alltid syns på utsidan om någon är drabbad men faktum är att det är en sjukdom som tar många liv. Okunskap i samhället kan leda till att människor som har diabetes bemöts på ett sätt som inte är det allra bästa och vi är helt övertygade om att det beror på just okunskap, inget annat, säger Elin Fröderberg.

Både Elin Fröderberg och Sofia Livman har själva en relation till sjukdomen. Elins pappa fick diagnosen när han var 20 år och Sofia Livmans yngre syster har levt med typ 1-diabetes sedan hon var nio.

– Vi har sett och levt med sjukdomen på nära håll, därför känns det ännu mer angeläget att skriva den här boken. Det är inte bara människan med diabetes som drabbas, omgivningen påverkas också. Det har jag märkt tydligt, säger Elin Fröderberg.

Illustrationer och lättläst text
Att boken främst riktar sig till barn i ung ålder har en naturlig förklaring.

– När man är ung kan det vara extra svårt att sätta sig in i vad som egentligen händer i kroppen, det kan vara svårt att förstå varför man måste agera på ett visst sätt, varför man måste göra si eller så. Detta försöker vi förklara med illustrationer och lättläst text, berättar Elin Fröderberg.

– Vi tänker att boken kan fylla en funktion på exempelvis sjukhus. Där får man ofta mycket information och fakta i samband med sjukdomsbeskedet men allt det där kan vara svårt att greppa när man inte varit med om det tidigare. Vi ser vår bok som ett bidrag här, säger hon.

I processen med att skriva boken har de haft stöd av medicinsk kompetens i form av läkare och diabetessjuksköterskor. Snart ska boken skickas till tryckeriet och i början av 2016 finns den att köpa i en webbshop som öppnar inom kort.

– Vi har även en Facebooksida där man kan komma i kontakt med oss och vi ska höra av oss till bokhandlare. Eftersom att boken skrivs inom ramen för vårt UF-företagande på skolan så hoppas vi ju också att vi kan få uppmärksamhet den vägen. Vi vill göra skillnad på riktigt, säger Sofia Livman.