ProCivitaselever utvecklar potentiell cancermedicin

Nyhet   •   Maj 20, 2014 15:17 CEST

Linnea Glaving Palmgren och Monika Kalencinska på ProCivitas i Helsingborg har utvecklat substansen 2-(7-bromo-naphtyl)-ß-D-xylopyranoside. Det är en modifierad originalmolekyl som nu testas som potentiell cancermedicin – och de första provresultaten är positiva.

– Det känns overkligt! För bra för att vara sant, men vi är otroligt glada för det resultat vi har fått. Det känns kul att få vara en del av detta projekt som vi tror väldigt mycket på, säger Monika Kalencinska.

Monikas och Linneas arbete är en del i ett projekt som drivs tillsammans med forskare från Lund. Om substansens effekt fungerar som cancermedicin är för tidigt att säga.

– Totalt är det ett 30-tal molekyler som ska testas på enzymet β4GalT7 för att se om de fungerar som substrat. Detta eftersom inbindandet till β4GalT7 är avgörande för substansens effekt som potentiell cancermedicin. Vår substans är då en av dessa 30 molekyler, berättar Linnea.

Medveten satsning från ProCivitas
Mikael Björklund är bitr. rektor på ProCivitas i Helsingborg. Han är glad och stolt över Linneas och Monikas prestation.
– Vi vill vara en skola som uppmuntrar eleverna att komma riktigt långt i sina studier och här har vi verkligen fått ett kvitto på att våra elever är kompetenta och välutbildade, säger han.

På skolan finns ett uttalat mål att eleverna ska få arbeta med riktiga naturvetenskapliga projekt för att testa sina kunskaper.
– De börjar i liten skala under de projektveckor vi har i årskurs 1 och 2. I gymnasiearbetet i trean byggs detta ut till ett större projekt i samarbete med forskare eller företag, I år har vi genomfört över 20 liknande forskningsprojekt där elever samarbetar med organisationer utanför skolans värld.

Ett brinnande intresse
Både Linnea och Monika läser det tredje året på naturvetenskapsprogrammet. De är mycket intresserade av organisk kemi med fokus på synteser av läkemedel.
– När vi gick i tvåan utforskade vi vårt nätverk och kom då i kontakt med forskarna i Lund. De har varit fantastiskt hjälpsamma och stöttande hela tiden. Vi har en handledare där och när vi stött på problem som vi inte sett tidigare har vi alltid kunnat höra av oss till henne, säger Monika.
– Vi har också varit nere i Lund och tillsammans med forskare fått vara med och utföra det första testet på väg mot en cancermedicin

Nästa steg i projektet är överlämning till forskarna i Lund som kommer fortsätta med vidare tester på cancerceller. Linnea berättar.
– Det finns en hel del biologiska faktorer i cellerna som kan spela in i substansens verkan som cancermedicin. Vår del i projektet är över, inom kort ska vi lämna över vårt arbete till elever som går i tvåan som vill fortsätta att jobba med detta spännande område nästa läsår. Vi kommer såklart följa utvecklingen av ren nyfikenhet!