Pysslingen Förskolor nominerade till Bättre Skola

Nyhet   •   Jan 20, 2016 13:55 CET

Pysslingen Förskolor är en av de verksamheter som i år nominerats till kvalitetsutmärkelsen Bättre Skola som SIQ delar ut på uppdrag av utbildningsdepartementet. Rikskonferensen Bättre Skola, där vinnaren ska utses, arrangeras den 26-27 januari. Även LBS Kreativa Gymnasiet och Vittra Vallentuna finns bland de nominerade.

Sara Lindberg, kvalitetschef på Pysslingen Förskolor, är stolt över att vara bland de slutnominerade. Hon är också en av föreläsarna på konferensen.

– Det känns naturligtvis väldigt bra att Pysslingen Förskolor som huvudman uppmärksammas i det här sammanhanget. Det är ett kvitto på att det vi jobbat för under lång tid gett resultat och att det även syns utanför vår egen verksamhet, säger hon.

Stor delaktighet i kvalitetsarbetet
Pysslingen Förskolor har under många år utvecklat ett systematiskt kvalitetsarbete där både förskolechefer, pedagoger och stabsmedarbetare känner stor delaktighet.

– Kvalitetsarbetet genomsyrar hela verksamheten och det finns ett stort och utbrett engagemang för utvecklingsfrågor och för vårt uppdrag. En av våra framgångsfaktorer är att vi följer upp kvaliteten i våra förskolor på samma sätt i hela organisationen, alla drar nytta av samma resultat vilket gör att vi pratar om samma saker. Det är en styrka, säger Sara Lindberg.

Att hela tiden fortsätta driva utvecklingen framåt är en av grundpelarna i Pysslingen Förskolors systematiska kvalitetsarbete. Det handlar om att ständigt justera och förfina.

– Vi analyserar hela tiden vad som fungerar bra och vad som fungerar mindre bra. En annan viktig del är att vi kan jobba med korta och långa perspektiv parallellt. Vi kan se vad vi vill att vårt arbete ska resultera i på sikt och vi kan hantera de utmaningar vi har här och nu. Den balansen är viktig. Sen är det givetvis helt avgörande att vi är uppdragsfokuserade och att vi har stenkoll på förskolans uppdrag eftersom hela vårt systematiska kvalitetsarbete utgår från det, säger Sara Lindberg.

Viktigt att mötas
Det är framför allt tre saker som följs upp i kvalitetsarbetet. Att varje förskola följer lagkraven, pedagogernas undervisningsskicklighet och att barnen får det omsorgsfulla lärande de har rätt till.

Att hålla en jämn och hög kvalitet på alla 101 förskolor som ingår i Pysslingen Förskolor är en utmaning.

– Vi har organiserat oss på ett sätt som gör att alla medarbetare möts för uppföljning och kompetensutveckling i organiserad form. Och det finns ett uttalat och tydligt syfte med varför vi möts. Att vi som huvudman ofta möter pedagoger i vårt operativa arbete är viktigt, det skapar likvärdighet och det leder till att vi pratar samma språk och jobbar med samma frågeställningar.

Just nu har Pysslingen Förskolor stort fokus på det kollegiala lärandet i sitt kvalitetsarbete.

– Det handlar om att få samtliga medarbetare att äga utvecklingsfrågorna och se att det systematiska kvalitetsarbetet är till för dem själva, inte för någon annan. Detta behöver vi fortsätta jobba med framöver och stärka ytterligare, säger Sara Lindberg.

– Vi behöver också bli bättre på att berätta om det vi gör. När vi kan beskriva vårt arbete på ett bra sätt så utvecklas vi.

Tidigare i veckan blev det klart att det tyska förskoleföretaget Joki och dess sju förskolor i München blir en del av AcadeMedia, något som Sara Lindberg ser fram emot.

– Jättekul att vi blir fler. Förskolan som verksamhetsform är viktig för samhällsutvecklingen och om vi kan bidra till att stärka det omsorgsfulla lärandet för fler barn, i fler länder, är det bara bra.