Rekordmånga vill gå på Drottning Blanka i Göteborg

Nyhet   •   Feb 24, 2016 14:21 CET

Allt fler elever vill gå på Drottning Blankas Gymnasieskola i Göteborg. Hittills har 215 elever skolan som sitt förstahandsval inför hösten. Detta kan jämföras med 145 elever vid samma tidpunkt förra året. Den kraftiga ökningen beror på ett medvetet och långsiktigt kvalitetsarbete som nu ger resultat.

Skolan startade i augusti 2010 och hade 60 elever sitt första läsår. Nu har skolan fyllt sina 130 platser med råge. Lena Hellsten är rektor på skolan sedan 2012.

– Det är fantastiska söksiffror till skolan i år. Det är något som jag och alla medarbetare på skolan är väldigt glada och stolta över. Samtidigt kommer det inte som någon överraskning, vi har haft en bra utveckling under lång tid som nu tagit rejäl fart. Vi har funnits i sex år och allt fler känner någon som går eller har gått på vår skola och varit nöjda här. Ryktet om Drottning Blanka som kvalitetsskola har fått ordentlig spridning i Göteborg, säger Lena Hellsten.

Fokus på förbättrad undervisning
Skolan har under flera år jobbat med ständiga kvalitetsförbättringar. Det är dessa insatser som nu även börjar synas i söksiffrorna.

– De senaste åren har vi haft stort fokus på att utveckla och förbättra själva undervisningen. Vi jobbar mycket med formativt lärande, det vill säga att bedöma elevernas utveckling kontinuerligt och ge dem feedback så att de vet hur de ska jobba för att nå sina målbetyg. Våra lärare är oerhört ambitiösa och försöker ständigt identifiera moment i klassrummet som kan göras bättre, säger Lena Hellsten.

Resultatet av insatserna har lett till en attraktiv skola som eleverna trivs i. Lena Hellsten förklarar vad hon tror att blivande elever lockas av.

– Många elever nämner engagemanget hos lärarna och övrig personal. De säger att de upplever att lärarna verkligen bryr sig om eleverna och vill hjälpa dem att lyckas i sina studier. De flesta elever som söker sig till oss har besökt skolan tidigare på öppet hus eller ”skuggat” en elev under en vanlig skoldag. Då får de en bra inblick i hur vi jobbar, säger Lena Hellsten.

Bra kontakter med branschen
En annan viktig faktor som höjer skolans kvalitet och attraktivitet är skolans goda kontakter med företag i de branscher som de utbildar inom.

– Vi försöker jobba nära verkligheten och förbereda eleverna för den bransch de siktar på. Vi har till exempel yrkesdagar då eleverna får träffa representanter för olika yrkeskategorier. Våra stylist- och estetlärare har många branschkontakter och jobbar ständigt med att våra elever ska få lära sig nya tekniker och jobba med de material som används i branschen, säger Lena Hellsten.

– Vårt centrala läge mitt i Göteborg gör också att det är lätt att göra studiebesök på universitet, domstolar och andra institutioner som våra ekonomer och samhällsvetare ska känna till, säger hon.

Sabina Pedersen Jonsson är elevrådsordförande på skolan och förklarar vad hon tror ligger bakom att så många vill börja på skolan.

– Jag tror att många uppskattar att skolan är lite mindre vilket möjliggör för en bra relation med lärarna som verkligen hjälper en att prestera så bra man kan och att nå sin fulla potential. En mindre skola ger även ett lugn under skoltiden som man kanske inte får på en större skola. Jag uppskattar också att lärarna är flexibla när det gäller arbetsuppgifter genom att låta eleverna fokusera på det som man tycker är mest intressant, säger Sabina Pedersen Jonsson.