The Game Assembly vill ha fler kvinnor i spelbranschen

Nyhet   •   Nov 21, 2016 09:47 CET

Den svenska spelindustrin är i stark tillväxt, men underrepresentationen av kvinnor är fortsatt en utmaning. På The Game Assembly i Malmö jobbar man aktivt för att locka fler kvinnor till sina utbildningar.

– I slutänden så kommer det att gynna hela branschen om vi får med oss fler kvinnor, säger Ann-Sofie Sydow som är utbildningsledare på The Game Assembly.

The Game Assembly är en yrkeshögskoleutbildning som startade 2008. Sedan dess har man försett spelbranschen med hett eftertraktad arbetskraft. 90 procent av de som tar examen får jobb i branschen inom sex månader.

Jobba aktivt för att locka kvinnor

Att spelbranschen är en framtidsbransch råder det ingen tvekan om, men idag består branschen bara av 18 procent kvinnor. Och endast 14 procent av de studerande på The Game Assembly är kvinnor. Ann-Sofie Sydow är väl medveten om snedfördelningen och jobbar aktivt med frågan.

– Vi är naturligtvis allt annat än nöjda med den siffran och vi ser flera förklaringar. På våra utbildningar jobbar vi i princip på samma sätt som man gör på större spelföretag. Det innebär att vi jobbar agilt och tvärdisciplinärt med 3D-spel och egna spelmotorer. Detta andas mycket teknik, och traditionellt sett så brukar det oftast vara pojkar som uppmuntras att hålla på med det, redan från tidig ålder, säger Ann-Sofie Sydow.

Att förmedla att spelutveckling är mer än bara teknik är en viktig del i arbetet med att locka fler kvinnor till skolans utbildningar.

– Och med det menar jag naturligtvis inte att kvinnor inte kan eller ska jobba med teknik, men hela spelbranschen måste bli bättre på att visa att spelutveckling är mer än så. Spel är en kulturform, det är underhållning. Och att jobba med spel är att jobba med människor och för människor, säger hon.

– 50 procent av en utbildning handlar om att göra spel tillsammans. Tekniken är bara en väg för att nå dit. Visst är det en del tekniktrösklar som de studerande ska ta sig över men förmågan att göra det sitter ju knappast i generna, säger Ann-Sofie Sydow.

Fokus på studiemiljön

Det handlar inte bara om att få fler kvinnor att söka utbildningen, det gäller också att få de kvinnor som påbörjar utbildningen att stanna kvar.

– Därför är det viktigt med en öppen och välkomnande studiemiljö där alla känner sig hemma, oavsett om man är man, kvinna eller inte identifierar sig som något av det. Vi vill vara ett modernt utbildningsföretag som förser branschen med en ny generation kloka spelutvecklare som tänker ett steg längre.

– Vi jobbar med maktstrukturer, vi pratar om privilegier och hur man som privilegierad kan hjälpa andra som inte sitter i samma situation att höras. Spel kan ibland förmedla en förlegad syn på representation, så vi tar upp det till diskussion. Det är ett led i att få våra studerande att fundera över frågor som rör jämställdhet och inkludering, säger Ann-Sofie Sydow.

Med fler kvinnor i spelbranschen, och genom större medvetenhet bland morgondagens spelutvecklare, tror hon att industrin har mycket att vinna.

– Till syvende och sist kommer det att gynna branschen eftersom fler och mer diversifierade spel kommer att skapas. Det betyder att nya målgrupper kommer att nås och i slutänden att spelföretagen kommer att tjäna mer pengar, säger Ann-Sofie Sydow.