Unga entreprenörer tävlar om SM-titeln

Nyhet   •   Maj 16, 2016 08:16 CEST

Vardagsköket UF - ett av många företag som tävlar i SM

Idag och imorgon pågår SM i Ung Företagsamhet (UF) på Älvsjömässan strax söder om Stockholm. Unga entreprenörer från gymnasieskolor i hela landet samlas för att visa upp sina företagsidéer och tävla om SM-guld i olika kategorier.

15 av de UF-företag som kvalificerat sig för SM i år kommer från någon av AcadeMedias gymnasieskolor.

– Jag ser UF som ett koncept som verkligen utmanar elever att vara innovativa och drivna. De senaste åren har många av våra skolor verkligen satsat på att integrera UF och entreprenörskap i undervisningen och det är givetvis jätteroligt att så många nått hela vägen till SM, säger Martin Sandgren som är chef för AcadeMedias gymnasieskolor.

KLARA Gymnasium, Mikael Elias Gymnasium, Plusgymnasiet, ProCivitas och Sjölins Gymnasium finns representerade i startfältet. Bland företagsidéerna finns både tjänster och produkter inom allt ifrån böcker och mode till mat och dryck.

Ett företag som nått hela vägen till final är Vardagsköket UF som drivs av sex elever på ProCivitas i Malmö. De har en gratis receptbank på nätet där alla recept max får innehålla sex olika ingredienser. Målgruppen är studenter med begränsad matbudget (länk till artikel).

Ett annat UF-företag som gått hela vägen till SM är Diabeates UF. Företaget består av tre elever, också från ProCivitas i Malmö, som skrivit en barnbok om hur det är att leva med diabetes typ 1. (länk till artikel). Boken har redan blivit en succé och företaget tävlar i kategorin Årets samhällsentreprenör.

Sofia Livman är en av entreprenörerna bakom boken.

– Det känns galet att ha blivit publicerad och fantastiskt att vi är med och tävlar i SM. Responsen har varit långt över förväntan och vi har sålt fler exemplar än vi vågade hoppas på. Det är otroligt roligt och spännande, säger hon.

Martin Sandgren ser fram emot att besöka mässan.

– Det är fantastiskt att se den idérikedom som finns bland alla unga entreprenörer. Det är självklart väldigt utvecklande att ta fram affärsplaner och strategier för hur de här idéerna ska omsättas i praktiken och det ska bli väldigt spännande att gå runt och prata med eleverna i deras montrar ikväll, säger Martin Sandgren.

Portarna till Älvsjömässan slår upp 18.30 ikväll och har öppet till 21.00. Imorgon är öppettiderna 09.00-15.00.