Vittra Kungshagen gör matte tusen gånger roligare

Nyhet   •   Feb 01, 2017 15:09 CET

Att elever i Sverige har svårt för matematik, och upplever ämnet som tråkigt, är en bild som målas upp med jämna mellanrum. Det vill lärarna på Vittra Kungshagen i Nyköping ändra på. De har inlett en storsatsning på matematik som kommer att pågå under hela våren.

Projektet, som går under namnet Matematik – roligt till 1000 handlar om att förändra synen på matematik och höja elevernas resultat i ämnet. Bakom initiativet står Anna Dahlgren och Pernilla Forslund som är förstelärare i matematik i årskurserna 1-3 och 4-6.

– Till vår hjälp har vi inga mindre än matematikprofilerna Beppe Singer och Björn Runow som kommer att hålla föreläsningar och workshops på skolan. Beppe Singer är, förutom programledare i tv, också ambassadör för den ideella föreningen Mattecentrum, berättar Anna Dahlgren.

– I samarbete med Mattecentrum tar han just nu fram ett nytt pedagogiskt material i videoformat som ska stimulera barns intresse för matematik och bidra till ett lustfyllt lärande. Det materialet kommer vi att använda i projektet, säger hon.

Ökad delaktighet

Samarbetet med Björn Runow inleddes redan förra terminen, tillsammans med seniorerna på skolan. Till vardags är han student vid Linköpings universitet, men vid sidan av studierna driver han en YouTube-kanal med instruktionsfilmer för hela högstadiets och gymnasiets matematik. Dessa filmer används i skolans matematikundervisning, både som förberedelser inför lektioner och som komplement till lärarens genomgångar.

Enligt läraren Micke Ackefors, ansvarig för matematikundervisningen i årskurs 7-9, märks effekterna redan.

– Framför allt i elevernas ökade delaktighet under genomgångar. Vi har vi en dialog där eleverna använder sina förkunskaper, säger han.

Projektet Matematik – roligt till 100, inleddes med att eleverna fick reflektera kring vilka egenskaper en duktig matematiker behöver.

– Sedan har de fått sätta sig in i det material som Bebbe Singer och Björn Runow tagit fram, och de har fått förbereda frågor inför föreläsningarna, berättar Anna Dahlgren.

Pernilla Forslund fyller i:

– Eleverna på skolan har redan fått delta i workshops med Beppe Singer, och nu ska de få göra egna filmer i samma anda som hans undervisningsfilmer. Projektet avslutas med en filmgala då Beppe kommer att vara med och utse vinnande filmer i olika kategorier, berättar hon.

”Slå hål på fördomar”

Matematiklärarna lyfter även fram hur viktigt det är att involvera elevernas föräldrar i undervisningen, särskilt när det gäller matematiken.

– Vi kommer att anordna en workshop för föräldrar för att visa hur skola och hem kan samarbeta kring matematiken, och hur det i förlängningen gynnar elevernas lärande. Vi vill bjuda in föräldrarna för att hjälpa dem med hur de kan motivera, inspirerar och uppmärksamma matematiken som ämne även på hemmaplan. Vi vill helt enkelt slå hål på fördomar kring matematik, vi vet till exempel att föräldrar med negativa matteupplevelser från sin egen skoltid omedvetet kan föra över dessa på sina barn, säger Pernilla Forslund.

I samband med projektet kommer skolan också se över skolgården tillsammans med eleverna så att även den blir matematiskt utvecklande. Även Fritids kommer att vara delaktiga i projektet för att barnen ska möta matematik på olika sätt under sin skoldag.

Johan Skeppstedt är rektor på Vittra Kungshagen.

– Vi tar ett helhetsgrepp kring matematiken under våren. Vi på Vittra Kungshagen vill vara med och höja PISA-resultaten i matematik, och vi tror på att angripa och möta ämnet på flera plan, inte bara på matematiklektionerna. Efter att projektet avslutats kommer de att utvärderas och förhoppningen är att vi ska hitta delar i projektet som kan användas i hela Vittras verksamhet framöver, säger han.