AcadeMedia tar över JB Educations vuxenutbildning

Pressmeddelande   •   Jun 11, 2013 17:53 CEST

AcadeMedia har tidigare kommit överens med JB Education om att ta över en gymnasieskola och fyra grundskolor. Idag har AcadeMedia träffat en överenskommelse om att ta över även JB Educations vuxenutbildning.

-  Vi har fört diskussioner under en tid och är mycket glada över att vi nu är överens. Vi breddar och utökar här AcadeMedias vuxenutbildningsverksamhet, och skapar därmed ett starkare erbjudande till våra kunder och studenter, säger Jonas Johansson, chef för AcadeMedias vuxenverksamhet.

De företag som ingår i överenskommelsen är JB Kompetens AB och KompetensUtvecklingsInstitutet Sverige AB (KUI). JB Kompetens är en stark aktör inom kommunal vuxenutbildning, arbetsmarknadsutbildningar, Yh-utbildningar och företagsutbildningar. 2013 beräknas företaget omsätta cirka 169 miljoner kronor. KUI erbjuder ett komplett utbud av utbildningar, framförallt inom vård och omsorg.  KUI beräknas 2013 omsätta cirka 68 miljoner kronor. Bolagen har totalt ca 270 anställda.

Försäljningen är villkorad av att Konkurrensverket godkänner överlåtelsen samt av slutlig due-diligence. Det formella ägarbytet beräknas att ske senast under juli månad.

-  Allas fokus har under den senaste tiden varit att elever och deltagare, och medarbetare, vid JB:s olika verksamheter ska påverkas så lite som möjligt av de ekonomiska bekymmer som drabbat JB Education. Vi är därför nöjda med att ha nått en överenskommelse även kring vuxenutbildningen, säger Martin Sandgren, vice VD och operativ chef på AcadeMedia.

För mer information kontakta:
Paula Hammerskog, kommunikationsdirektör AcadeMedia, 0733 34 87 50

AcadeMedia är Sveriges största utbildningsföretag. Vi har omkring 44 000 förskolebarn och elever samt cirka 20 000 vuxenstuderande i våra verksamheter. Vi har drygt 240 enheter och 7 000 anställda.