Dans på schemat

Pressmeddelande   •   Feb 13, 2013 08:00 CET

Elever från Drottning Blankas Gymnasieskola i Helsingborg får under våren lektioner i dans och dansglädje av Ann och Paul Wilson, två professionella dansare, med egen dansskola och 25 år gedigen erfarenhet som dansare i nöjesindustrin.

En gång i veckan beger sig elever i årskurs 3 på Drottning Blankas Gymnasieskola i Helsingborg till Wilson Dance Center, där de får undervisning i dans av dansproffsen Ann och Paul Wilson. Ann är kanske mest känd för sin insats som jurymedlem i den svenska tv-produktionen ”Let´s Dance”, där hon var en färgstark profil. Både Ann och Paul har gedigen erafenhet av nöjesdans och är stolta över att vara sjufaldiga australiska mästare i modern dans, British Rising Star Champions och trefaldiga finaldeltagare i World Ten Dance Championship.

Det är 25 glada elever som varje måndag under våren tar på sig dansskorna och beger sig till  den moderna dansstudion på Drottninggatan i Helsingborg. Eleverna har i sitt estetiska val valt Dans. Andra val som kan göras är Drama och Bild och form.

- Jag ser fram emot och hoppas på ett fortsatt samarbete även efter vårens projekt, eleverna tycker att det är jätteskoj, säger Pelle Blidberg, rektor för Drottning Blankas Gymnasieskola.

För mer information om Drottning Blankas Gymnasieskola kontakta: Pelle Blidberg, rektor DBGY i Helsingborg, 072-502 76 16, pelle.blidberg@dbgy.se

Information om Wilson Dance Center finns på www.wilsondancecenter.se

Drottning Blankas Gymnasieskola erbjuder högskoleförberedande program med kreativa och tydliga profiler samt ger de elever som väljer ett yrkesprogram möjlighet att läsa kurser som ger dem behörighet till högskolan.  Drottning Blankas Gymnasieskola startade 1996 i Kungsbacka och finns idag på 10 orter i västra och södra Sverige; Borås, Falkenberg, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Kungsbacka, Lund, Malmö, Trollhättan och Varberg.

PERSONLIG
- På skolan ges du en stor chans att vara delaktig i din utbildning och du känner dig sedd och uppskattad för den du är. Du uppmuntras samtidigt till att bli den person du drömmer om att bli. Skolans stämning är hemtrevlig och alla respekterar och lär av varandra.

FRAMTIDSTRO - Personalen på Drottning Blankas Gymnasieskolor ger, tillsammans med elever och föräldrar, inspiration, drivkraft och kunskap för att du som elev ska känna dig väl förberedd för samhällets ständigt nya behov, utmaningar och möjligheter.

KREATIVITET - Drottning Blankas Gymnasieskola uppmuntrar alla, elev som lärare, att skapa, vara nyfikna och tillsammans våga tänka annorlunda. Vi arbetar tätt sammanknutet med yrkeslivet för att eleverna ska få friheten att testa sina idéer praktiskt och teoretiskt både i skolan och utanför.

GLÄDJE - Genom att ha roligt i vardagen vill alla på Drottning Blankas Gymnasieskola få dig som elev att längta efter att lära dig mer. Mer information finns på www.drottningblanka.se

Drottning Blankas Gymnasieskola är en del av AcadeMedia,

AcadeMedia är Sveriges största utbildningsföretag. Vi har omkring 44 000 förskolebarn och elever samt cirka 20 000 vuxenstuderande i våra verksamheter. Vi har drygt 240 enheter och 7 000 anställda.