Drottning Blankas Gymnasieskola får 790 000 kr till internationellt projektsamarbete

Pressmeddelande   •   Jun 12, 2013 08:00 CEST

Universitets- och högskolerådet har beviljat Drottning Blankas Gymnasieskola i Varberg sammanlagt 790 000 kronor inom ramen för Athenaprogrammet för skolutbyte inom yrkesutbildning. Skolan är en av åtta skolor i Sverige som fått medel beviljat.

Athenaprogrammet ska bidra med ny kunskap och ge elever och personal möjlighet till erfarenhetsutbyte. Målet är framförallt att stärka elevers yrkeskompetens. Andra mål inom ramen för skolutbytet är att ge en ökad förståelse för andra kulturer och för frågor som rör utvecklingssamarbete, samt öka elevernas intresse för språk. Genom Athena kan gymnasiala yrkesutbildningar i Sverige samarbeta med motsvarande utbildningsformer i olika utvecklingsländer.

-  Vi är oerhört glada att vi beviljats medel till vårt projekt i El Salvador.  I beslutsmotiveringen står det bland annat att vår ansökan var väldigt välskriven med en tydlig idé kring vårt skolsamarbete med ett väldigt genomarbetat och välfungerande samarbete, vilket vi naturligtvis är mycket glada och stolta över, säger Lisbeth Fryklund, rektor på Drottning Blankas Gymnasieskola i Varberg.

Under september månad kommer skolan att ta emot en grupp med 16 elever och 4 lärare från El Salvador och i mars kommer en grupp från skolan, med lika många deltagare, att resa till El Salvador. Projektet ryms inom Vård- och omsorgsprogrammet och elever från Räddningstjänst och Spa & hälsa kommer att ingå i projektet.

-  Vi tror att kulturutbyte med andra elever och kulturer är utvecklande och stimulerande för våra elever och det står dessutom inskrivet i våra styrdokument att vi ska arbeta med internationalisering och vi ser fram emot höstens utbyte, fortsätter hon.

För mer information kontakta: Lisbeth Fryklund, rektor Drottning Blankas Gymnasieskola,073-856 30 31, lisbeth.fryklund@dbgy.se  För information om Athena: www.utbyten.se/athena

Drottning Blankas Gymnasieskola erbjuder högskoleförberedande program med kreativa och tydliga profiler samt ger de elever som väljer ett yrkesprogram möjlighet att läsa kurser som ger dem behörighet till högskolan.  Drottning Blankas Gymnasieskola startade 1996 i Kungsbacka och finns idag på 10 orter i västra och södra Sverige; Borås, Falkenberg, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Kungsbacka, Lund, Malmö, Trollhättan och Varberg.

PERSONLIG - På skolan ges du en stor chans att vara delaktig i din utbildning och du känner dig sedd och uppskattad för den du är. Du uppmuntras samtidigt till att bli den person du drömmer om att bli. Skolans stämning är hemtrevlig och alla respekterar och lär av varandra.

FRAMTIDSTRO - Personalen på Drottning Blankas Gymnasieskolor ger, tillsammans med elever och föräldrar, inspiration, drivkraft och kunskap för att du som elev ska känna dig väl förberedd för samhällets ständigt nya behov, utmaningar och möjligheter.

KREATIVITET - Drottning Blankas Gymnasieskola uppmuntrar alla, elev som lärare, att skapa, vara nyfikna och tillsammans våga tänka annorlunda. Vi arbetar tätt sammanknutet med yrkeslivet för att eleverna ska få friheten att testa sina idéer praktiskt och teoretiskt både i skolan och utanför.

GLÄDJE - Genom att ha roligt i vardagen vill alla på Drottning Blankas Gymnasieskola få dig som elev att längta efter att lära dig mer. Mer information finns på www.drottningblanka.se

AcadeMedia är Sveriges största utbildningsföretag. Vi har omkring 44 000 förskolebarn och elever samt cirka 20 000 vuxenstuderande i våra verksamheter. Vi har drygt 240 enheter och 7 000 anställda.