Drottning Blankas Gymnasieskola öppnar skönhetssalong

Pressmeddelande   •   Jan 09, 2013 08:00 CET

I slutet av januari inviger Drottning Blankas Gymnasieskola en skönhetssalong i  anslutning till skolan, där eleverna, i syfte att lära sig att möta kunder på ett  verklighetstroget sätt, kommer att erbjuda elevbehandlingar till allmänheten.

- Vi är mycket glada att vi den 23 januari kl 17:30 inviger en ny fräsch skönhetssalong i  Drottning Blankas regi. Som en del i utbildningen på Hantverksprogrammet, hår- och  makeupstylist, kommer vi till en början att erbjuda elevbehandlingar till allmänheten på  måndag förmiddag, säger Marie Roslund, rektor för Drottning Blankas Gymnasieskola  i Lund.

- Vår skola, som är en liten kreativ skola, erbjuder fyra olika utbildningar  och ligger mitt i centrala Lund vid Mårtenstorget 11. På hantverksprogrammet, hår- och  makeupstylist arbetar eleverna med hela den kreativa processen från idéstadiet fram till  färdigt resultat, vilket innebär allt från hudvård till styling av modeller. Skolan jobbar tätt  tillsammans med näringslivet och eleverna skapar avslutningsvis, efter tre års studier, en  portfolio, visning eller utställning av sina arbeten, fortsätter hon.

För mer information kontakta:
Marie Roslund, rektor, 0722-01 22 52, marie.roslund@dbgy.se

Drottning Blankas Gymnasieskola erbjuder högskoleförberedande program med kreativa och tydliga profiler samt ger de elever som väljer ett yrkesprogram möjlighet att läsa kurser som ger dem behörighet till högskolan.  Drottning Blankas Gymnasieskola startade 1996 i Kungsbacka och finns idag på 10 orter i västra och södra Sverige; Borås, Falkenberg, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Kungsbacka, Lund, Malmö, Trollhättan och Varberg.

PERSONLIG - På skolan ges du en stor chans att vara delaktig i din utbildning och du känner dig sedd och uppskattad för den du är. Du uppmuntras samtidigt till att bli den person du drömmer om att bli. Skolans stämning är hemtrevlig och alla respekterar och lär av varandra.

FRAMTIDSTRO - Personalen på Drottning Blankas Gymnasieskolor ger, tillsammans med elever och föräldrar, inspiration, drivkraft och kunskap för att du som elev ska känna dig väl förberedd för samhällets ständigt nya behov, utmaningar och möjligheter.

KREATIVITET - Drottning Blankas Gymnasieskola uppmuntrar alla, elev som lärare, att skapa, vara nyfikna och tillsammans våga tänka annorlunda. Vi arbetar tätt sammanknutet med yrkeslivet för att eleverna ska få friheten att testa sina idéer praktiskt och teoretiskt både i skolan och utanför.

GLÄDJE - Genom att ha roligt i vardagen vill alla på Drottning Blankas Gymnasieskola få dig som elev att längta efter att lära dig mer.

Mer information finns på
www.drottningblanka.se;

Drottning Blankas Gymnasieskola är en del av AcadeMedia, Sveriges största utbildnings-aktör med över 45 000 elever och 20 års erfarenhet av verksamhet inom förskola, grund-skola, gymnasieskola och vuxenutbildning. www.academedia.se

AcadeMedia är Sveriges största utbildningsföretag. Vi har omkring 44 000 förskolebarn och elever samt cirka 20 000 vuxenstuderande i våra verksamheter. Vi har drygt 240 enheter och 7 000 anställda.