Ekoturism i fokus - Samarbete med Drottning Blankas Gymnasieskola i Varberg

Pressmeddelande   •   Feb 11, 2013 17:07 CET

Den 14 februari reser en liten grupp med lärare och rektorn från Drottning Blankas Gymnasieskola i Varberg till Querétaros i Mexiko för att undersöka möjligheten att ordna praktikplatser för skolans elever som studerar på Hotell- och turismprogrammet. Det sker i samarbete med Ekomujeres och värdar för besöket är SEDESU, delstaten Querétaros ministerium för hållbar utveckling.

Turismen som håller på att utvecklas runt den nya synen på naturskydd, i kombination med social utveckling, växer fort i hela världen. I Varberg har Drottning Blankas Gymnasieskola just startat ett projekt för att undersöka om skolans turismelever kan utföra praktik på någon plats i Querétaro. Den 14 februari åker en personalgrupp till Mexiko tillsammans med en representant från Ekomujeres för att ta de första kontakterna på plats och förhoppningsvis skriva ett samarbetsavtal. Myndigheten för hållbar utveckling kommer att ta emot gruppen och presentera Querétaros projekt inom framför allt ekoturism i Sierra Gorda.

Ekomujeres har sedan länge arbetat med flera av kvinnogrupperna i området och får nu ett bra tillfälle att visa dessa speciellt vackra, men också utsatta områden. Här är människornas behov av stöd och stimulans i arbetet för en bra miljö stor, samtidigt som turismen representerar en bra inkomstkälla. Projekten gruppen kommer att få ta del av handlar om hur den lokala befolkningen är engagerade i ekoturism av olika slag. I Sierra Gorda ligger ett stort biosfärsområde där det lokalt etablerade Eco Tours arbetar för att stimulera turism i kombination med miljöskydd och social verksamhet och kanske blir det just tillsammans med deras medlemmar som praktikplatser kan ordnas. Följ gärna med på resan genom @ekomujeres på Twitter eller på  http://www.ekomujeres.com/sv/

För mer information kontakta: Lisbeth Fryklund, rektor DBGY i Varberg, 073-856 30 31, lisbeth.fryklund@dbgy.se

Drottning Blankas Gymnasieskola erbjuder högskoleförberedande program med kreativa och tydliga profiler samt ger de elever som väljer ett yrkesprogram möjlighet att läsa kurser som ger dem behörighet till högskolan.  Drottning Blankas Gymnasieskola startade 1996 i Kungsbacka och finns idag på 10 orter i västra och södra Sverige; Borås, Falkenberg, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Kungsbacka, Lund, Malmö, Trollhättan och Varberg.

PERSONLIG - På skolan ges du en stor chans att vara delaktig i din utbildning och du känner dig sedd och uppskattad för den du är. Du uppmuntras samtidigt till att bli den person du drömmer om att bli. Skolans stämning är hemtrevlig och alla respekterar och lär av varandra.

FRAMTIDSTRO - Personalen på Drottning Blankas Gymnasieskolor ger, tillsammans med elever och föräldrar, inspiration, drivkraft och kunskap för att du som elev ska känna dig väl förberedd för samhällets ständigt nya behov, utmaningar och möjligheter.

KREATIVITET - Drottning Blankas Gymnasieskola uppmuntrar alla, elev som lärare, att skapa, vara nyfikna och tillsammans våga tänka annorlunda. Vi arbetar tätt sammanknutet med yrkeslivet för att eleverna ska få friheten att testa sina idéer praktiskt och teoretiskt både i skolan och utanför.

GLÄDJE - Genom att ha roligt i vardagen vill alla på Drottning Blankas Gymnasieskola få dig som elev att längta efter att lära dig mer.

Drottning Blankas Gymnasieskola är en del av AcadeMedia, www.academedia.se. Mer information finns på www.drottningblanka.se

AcadeMedia är Sveriges största utbildningsföretag. Vi har omkring 44 000 förskolebarn och elever samt cirka 20 000 vuxenstuderande i våra verksamheter. Vi har drygt 240 enheter och 7 000 anställda.