Före detta elev från Drottning Blankas Gymnasieskola uttagen till Fashion Week i Vancouver

Pressmeddelande   •   Feb 19, 2013 08:16 CET

Jesper Annerstedt läste Estetiska programmet med profil Modedesign på Drottning Blankas Gymnasieskola i Kungsbacka och tog studenten i juni 2012. Efter sin examen antogs han till en Designutbildning på 1,5 år på LaSalle College International i Vancouver. Genom att visa sina befintliga kollektioner ansökte Jesper och övriga elever om att få delta i Vancouver Fashion Week. Alla kollektioner fick en rankning för att kunna utse vilka designers som skulle få det prestigefulla uppdraget att delta. Bland alla kollektioner lyckades Jespers kollektion rankas som nummer 1, trots att han bara är inne på sin andra termin. De elever som genomför sitt sista år på utbildningen fick alltså se sig slagna av vårt nya svenska designerhopp.

- Det känns jättekul, både för min egen del och för att kunna representera Sverige, säger Jesper Annerstedt.

- Jag vill tacka så mycket för mina tre år med er i skolan, de var ovärderliga och jag lärde mig så mycket, fortsätter han.

- Vi strävar alltid efter att eleverna ska, förutom de teoretiska ämnena, få med sig ett helhetstänk inom mode. Ämnen som formgivning, sömnadsteknik, fackteckning och mönsterkonstruktion ger en bred kunskap att påbörja sin karriär med. Jag är stolt över att ha haft Jesper som elev, säger Carina Hellsten lärare i mode på Drottning Blankas Gymnasieskola i Kungsbacka.

För mer information om Drottning Blankas Gymnasieskola i Kungsbacka kontakta: Cindia Escalante Mattsson, rektor 073- 856 30 32, cindia@dbgy.se

Drottning Blankas Gymnasieskola erbjuder högskoleförberedande program med kreativa och tydliga profiler samt ger de elever som väljer ett yrkesprogram möjlighet att läsa kurser som ger dem behörighet till högskolan.  Drottning Blankas Gymnasieskola startade 1996 i Kungsbacka och finns idag på 10 orter i västra och södra Sverige; Borås, Falkenberg, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Kungsbacka, Lund, Malmö, Trollhättan och Varberg.

PERSONLIG - På skolan ges du en stor chans att vara delaktig i din utbildning och du känner dig sedd och uppskattad för den du är. Du uppmuntras samtidigt till att bli den person du drömmer om att bli. Skolans stämning är hemtrevlig och alla respekterar och lär av varandra.

FRAMTIDSTRO - Personalen på Drottning Blankas Gymnasieskolor ger, tillsammans med elever och föräldrar, inspiration, drivkraft och kunskap för att du som elev ska känna dig väl förberedd för samhällets ständigt nya behov, utmaningar och möjligheter.

KREATIVITET - Drottning Blankas Gymnasieskola uppmuntrar alla, elev som lärare, att skapa, vara nyfikna och tillsammans våga tänka annorlunda. Vi arbetar tätt sammanknutet med yrkeslivet för att eleverna ska få friheten att testa sina idéer praktiskt och teoretiskt både i skolan och utanför.

GLÄDJE - Genom att ha roligt i vardagen vill alla på Drottning Blankas Gymnasieskola få dig som elev att längta efter att lära dig mer. Mer information finns på www.drottningblanka.se

AcadeMedia är Sveriges största utbildningsföretag. Vi har omkring 44 000 förskolebarn och elever samt cirka 20 000 vuxenstuderande i våra verksamheter. Vi har drygt 240 enheter och 7 000 anställda.