Gymnasium delar ut bok med elevers ord

Pressmeddelande   •   Jan 24, 2013 08:53 CET

I en ny bok berättar elever hur de tycker att en bra lärare ska vara. Boken skickas nu ut till medverkande och utvalda personer.

– Det här är ett av många sätt för oss att lyssna på och lära oss mer av elever, säger Ylva Eriksson kommunikationsansvarig på Plusgymnasiet.

I höstas ställde Plusgymnasiet frågan hur en bra lärare bör vara till ungdomar runt om i Sverige. Nu har svaren mynnat ut i en bok med namnet Låt stå! Bidragen har samlats in via Plusgymnasiets Facebook och på gymnasiemässor. 34 000 elever på 14 orter från norr till söder har haft möjlighet att tycka till. Att det blev just en fysisk bok är ingen slump.

– Vi ville lyssna i digitala medier och spara orden för eftertanke i en traditionell bok. Namnet Låt stå! är självklart eftersom elevernas åsikter står kvar i vår bok, säger Ylva Eriksson.

Nu skickar Plusgymnasiet ut Låt stå! till alla medverkande och utvalda personer inom till exempel utbildningsväsendet. Boken delas också ut till lärare på Plusgymnasiet som en del i Plus Academy, skolans utvecklingsprogram för klassrumsledarskap, mentorsuppdrag och elevstöd.  Förordet till Låt stå! är skrivet av Stig-Björn Ljunggren, doktor i statsvetenskap, politisk kommentator och krönikör.

– Jag har själv arbetat som universitetslärare sedan tidigt 80-tal och tycker det är viktigt att stötta den här sortens bok, säger Stig-Björn Ljunggren.

Ylva Eriksson, Kommunikationsansvarig, 072-553 80 21

Plusgymnasiet bedriver gymnasieutbildningar med både högskoleförberedande och yrkesprogram. Alla våra utbildningar ger möjlighet till högskolebehörighet.

Plusgymnasiet är en del av AcadeMedia, Sveriges största utbildningsaktör med över 45 000 elever och 20 års erfarenhet av verksamhet inom förskola, grundskola, gymnasieskola och vuxenutbildning.

Plusgymnasiet startade sin första skola 2008 och finns idag på 15 orter. Plusgymnasiet finns på följande orter: Göteborg, Uddevalla, Jönköping, Norrköping, Örebro, Kristianstad, Stockholm, Skövde, Falun, Sundsvall, Karlstad, Malmö, Varberg, Kalmar och Gävle.

AcadeMedia är Sveriges största utbildningsföretag. Vi har omkring 44 000 förskolebarn och elever samt cirka 20 000 vuxenstuderande i våra verksamheter. Vi har drygt 240 enheter och 7 000 anställda.