Hermods och AcadeMedia går samman

Pressmeddelande   •   Dec 10, 2013 08:11 CET

Hermods blir nu en del av AcadeMedia. Hermods är Sveriges äldsta varumärke inom utbildning och arbetsmarknadstjänster. Samgåendet kräver godkännande från Konkurrensverket.
– Vi skapar nu inom svensk vuxenutbildning en kraftfull aktör som kan möta medborgarnas kvalitetskrav och samtidigt ha resurser för nytänkande och utveckling, säger Marcus Strömberg, VD på AcadeMedia.

Att Hermods nu blir en del av AcadeMedia innebär att AcadeMedia tar det tredje steget i en plan som arbetats fram de senaste åren. Det första steget var att bygga en ledande gymnasieverksamhet, det andra var att utveckla för- och grundskoleverksamheten.
– Vuxenutbildningen är viktig för Sveriges utveckling och konkurrenskraft, den stärker också individers kompetens och skapar förutsättningar för livslångt lärande. Att hjälpa arbetssökande att hitta rätt jobb är en av de viktigaste arbetsuppgifter man kan ta på sig, säger Marcus Strömberg.

Hermods och AcadeMedia blir nu ledande inom flera viktiga områden inom vuxensegmentet. Det gäller exempelvis yrkeshögskola, svenska för invandrare, arbetsmarknadsprogram och kommunal vuxenutbildning. Inom Hermods finns även gymnasieskolor som kommer att komplettera AcadeMedias cirka 100 gymnasier.
 – Hermods har haft en mycket stark utveckling de senaste åren och fått kraftigt utökade förtroenden från både studerande, elever, deltagare och beställare. Jag ser fram emot att tillsammans med AcadeMedia bygga vidare på detta, säger Keith Fransson, VD på Hermods.
 – Vår strategi är att arbeta med mångfald som ledstjärna. Vi har sedan tidigare många och självständiga varumärken i vårt företag och Hermods är ytterligare ett exempel på en framgångsrik aktör som vi vill ska behålla sin särart. Det betyder att samgåendet inte kommer att påverka den direkta verksamheten för varken elever, vuxendeltagare eller medarbetare på Hermods. Samma sak gäller för kunder som kommuner och myndigheter. Hermods kommer alltså att fortsätta arbeta precis som tidigare, säger Marcus Strömberg.

Som en del av affären blir Hermods tidigare ägare Inter IKEA Investments AB mindre delägare i AcadeMedia.

För mer information och kontakt med talespersoner, kontakta Paula Hammerskog, kommunikationsdirektör AcadeMedia, 0733 34 87 50, paula.hammerskog@academedia.se

Om Hermods
Hermods är ett av Sveriges äldsta och starkaste varumärken inom utbildning- och arbetsmarknadstjänster. Hermods historia tar sin början år 1898, när Hans Svensson Hermod öppnar sin privatskola ”Malmö Språk- och Handelsinstitut”. I år fyller Hermods 115 år och hittills har Hermods hjälpt över fyra miljoner människor att forma sin framtid. År 2012 fick bolaget utmärkelse som Gasellföretag. Hermods har cirka 700 anställda och omsätter cirka 600 miljoner kronor 2013.

Om AcadeMedia
AcadeMedia är Sveriges största utbildningsföretag. Varje dag går cirka 50 000 förskolebarn och elever samt cirka 20 000 vuxenstuderande till våra verksamheter. I AcadeMedia ingår över 300 enheter varav 250 är förskolor och skolor. Vi har över 8 500 medarbetare. AcadeMedia finns över hela Sverige, från Boden i norr till Malmö i söder. Vittra, Pysslingen, Rytmus, Mikael Elias Gymnasium och Eductus är några av de utbildningsföretag som ingår i AcadeMedia

AcadeMedia är Sveriges största utbildningsföretag. Vi har omkring 50 000 förskolebarn och elever samt cirka 20 000 vuxenstuderande i våra verksamheter. Vi har cirka 300 enheter och 8 500 medarbetare.