Högsta betyg till Framtidsgymnasiet i Linköpings kommuns kvalitetsundersökning

Pressmeddelande  •  2012-05-15 11:44 CEST

Framtidsgymnasiet var den gymnasieskola som fick högst resultat i Linköpings kommuns årliga kvalitetsundersökning som presenterades förra veckan. På Framtidsgymnasiet i Linköping hoppas man nu att detta kan bidra till att fler får upp ögonen för yrkesinriktade gymnasieutbildningar.

– Det är jätteroligt att vårt arbete med kvalitet ger resultat. Vi satsar stort på våra elever och vår skola och det här är ytterligare en bekräftelse på att vi gör rätt saker, säger skolans rektor David Drejstam.

Framtidsgymnasiet utbildar elever inom industritekniskaprogrammet och El- & energiprogrammet. Lärarna har både en yrkesbakgrund och pedagogisk utbildning. Skolan har en hög lärartäthet och man satsar mycket på att skapa en bra kultur där lärare och elever arbetar nära tillsammans.

– Vi vill att eleverna ska känna det som om de kommer till jobbet. Vi blir lite som kollegor, säger Kenneth Eldh, en av skolans verkstadslärare.

Skolan har även ett nära samarbete med företagen i Linköping som sträcker sig tillbaka till 1998 när skolan startade. För ett yrkesgymnasium är det extra viktigt med en tydlig förankring i arbetslivet.

Kort om kvalitetsundersökningen
Linköpings kommun genomför kvalitetsundersökningen varje år genom att skicka ut ett frågeformulär till alla gymnasieskolor i kommunen. Kvalitetsarbetet grundar sig på nationella styrdokument och på det verksamhetsuppdrag som bildningsnämnden fastställer. I enkäten svarar eleverna på frågor om lärare, undervisningen, examinationer och prov, demokrati i skolan, information, skolans lokaler, läromedel och utrustningar, elevomsorg och psykosocial miljö, skolmaten, skolans ledning, skoldagen, individuella val och övergripande upplevelser och intryck. Framtidsgymnasiet har legat i topp flera år i rad.

För mer information kontakta:
David Drejstam
David.drejstam@framtidsgymnasiet.se 0766 470 628, 013-20 29 61

AcadeMedia är Sveriges största utbildningsföretag. Vi har omkring 44 000 förskolebarn och elever samt cirka 20 000 vuxenstuderande i våra verksamheter. Vi har drygt 240 enheter och 7 000 anställda.

Ämnen:

Utbildning