Högt söktryck för våra gymnasieutbildningar i Göteborg

Pressmeddelande   •   Feb 14, 2013 18:14 CET

När den preliminära gymnasieantagningen i Göteborg är klar kan vi konstatera att både Mikael Elias Gymnasium och IT-Gymnasiet finns med bland de tre skolor som har flest sökande per plats. Detta trots en tuff demografi i göteborgsregionen och många skolor att välja på.

- Vi är stolta över vår fina skola i Göteborg som fortsätter att attrahera med kvalitet och utvecklingskraft, säger Carina Hall, biträdande verksamhetschef för Mikael Elias Gymnasium.

- Vi på IT-Gymnasiet är glada över att så många har valt vår skola! Vårt erbjudande om IT-relaterade utbildningar står sig väl bland andra gymnasieutbildningar i regionen och det känns bra att ungdomarna satsar på studier mot en framtidsbransch, säger Roger Karlsson, biträdande verksamhetschef på IT-Gymnasiet.

Skolor med flest sökande per plats

SkolaSökande per platsAntal platser
Bernadottegymnasiet1,9164
Mikael Elias Gymnasium1,69114
IT-gymnasiet Göteborg1,55152
Göteborgs Högre samskola1,41180
MTG, Motorbranschens tekniska gymn1,450
Kitas Ekonomi1,3860
Polhemsgymnasiet1,29363
Bräckegymnasiet1,19210
Sigrid Rudebecks gymn1,2150
Katrinelundsgymnasiet1,13363
GTG, Gbg-regionens tekn gymnasium1,11122
Kitas Natur1,0964
L M Engström gymnasium1,07161
Hvitfeldtska gymnasiet1,06604
IHGR, Int high school of the Gothenburg1,0680
För mer information kontakta:
Carina Hall, biträdande verksamhetschef för Mikael Elias Gymnasium, 08-794 42 52, carina.hall@academedia.se
Roger Karlsson, biträdande verksamhetschef för IT-Gymnasiet, 08-794 42 24, roger.karlsson@it-gymnasiet.se

AcadeMedia är Sveriges största utbildningsföretag. Vi har omkring 44 000 förskolebarn och elever samt cirka 20 000 vuxenstuderande i våra verksamheter. Vi har drygt 240 enheter och 7 000 anställda.