IT-Gymnasiet samarbetar med Computer Aid

Pressmeddelande   •   Aug 22, 2012 14:48 CEST

Återanvänd först... återvinn sedan!

Under höstterminens första vecka kommer eleverna i årskurs 2 på IT-El och IT-Teknikprogrammet arbeta tillsammans med organisationen Computer Aid att iordningställa utrangerade datorer för distribution till tredje världen.

För oss på IT-Gymnasiet är det viktigt att arbeta med så verkliga projekt som möj- ligt. I detta projekt får eleverna ta emot datorer som i Sverige anses som uttjänta, för att försätta dem i brukbart skick genom att felsöka, laga, fräscha upp och installera operativsystem mm. Allt arbete dokumenteras och protokollförs. Arbetet ligger inom ramen för flera olika kurser och eleverna får på så sätt både praktiskt och teoretiskt nytta av projektet. När datorn lämnar IT-Gymnasiet är den klar att användas i skolor, sjukvården eller andra liknande organsiationer.

När: Under vecka 34 (20-24 augusti)
Var: IT-Gymnasiet, Karlsgatan 30, Örebro

För mer information, kontakta:
Simon Ekdahl, IT-Gymnasiet, 019-446463, simon.ekdahl@it-gymnasiet.se

AcadeMedia är Sveriges största utbildningsföretag. Vi har omkring 44 000 förskolebarn och elever samt cirka 20 000 vuxenstuderande i våra verksamheter. Vi har drygt 240 enheter och 7 000 anställda.