Räddningstjänstelever genomför säkerhetsutbildning på badstrand i Varberg

Pressmeddelande   •   Jun 03, 2013 08:00 CEST

Onsdag 5 juni arrangerar Drottning Blankas Gymnasieskola i Varberg en säkerhetsutbildning med fokus på sjöräddning för elever i årskurs två på Vård- och omsorgsprogrammet med inriktning Räddningstjänst. Under dagen kommer eleverna att lära sig om överlevnadsteknik både i teorin och i praktiken.

-  De spännande praktiska övningarna kommer att ske på Barnens badstrand som ligger vid Varbergs Hamn, mellan Varbergs Fästning och Varbergs Kallbadhus. Allmänhet och media är hjärtligt välkomna att bevittna övningarna på land och hav mellan klockan 12-17, säger Stefan Lindh, idrottslärare på Drottning Blankas Gymnasieskola i Varberg.

-  Det är oerhört värdefullt för våra elever att kunna öva i verkliga miljöer och vi ser fram emot dagen och hoppas på ett stort intresse både bland unga och gamla i Varberg, fortsätter han.

Utbildningen innefattar i huvudsak följande punkter:

1. MOB - Man över bord
2. Överleva i vattnet
3. Fartygets övergivande
4. Tema räddning
5. Handhavande av livflotte
6. Pyrotekniska nödsignaler

För mer information kontakta Drottning Blankas Gymnasieskola, Stefan Lindh, idrottslärare, 0709-60 97 51,  stefan.lindh@dbgy.se

Drottning Blankas Gymnasieskola erbjuder högskoleförberedande program med kreativa och tydliga profiler samt ger de elever som väljer ett yrkesprogram möjlighet att läsa kurser som ger dem behörighet till högskolan.  Drottning Blankas Gymnasieskola startade 1996 i Kungsbacka och finns idag på 10 orter i västra och södra Sverige; Borås, Falkenberg, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Kungsbacka, Lund, Malmö, Trollhättan och Varberg.

PERSONLIG - På skolan ges du en stor chans att vara delaktig i din utbildning och du känner dig sedd och uppskattad för den du är. Du uppmuntras samtidigt till att bli den person du drömmer om att bli. Skolans stämning är hemtrevlig och alla respekterar och lär av varandra.

FRAMTIDSTRO - Personalen på Drottning Blankas Gymnasieskolor ger, tillsammans med elever och föräldrar, inspiration, drivkraft och kunskap för att du som elev ska känna dig väl förberedd för samhällets ständigt nya behov, utmaningar och möjligheter.

KREATIVITET - Drottning Blankas Gymnasieskola uppmuntrar alla, elev som lärare, att skapa, vara nyfikna och tillsammans våga tänka annorlunda. Vi arbetar tätt sammanknutet med yrkeslivet för att eleverna ska få friheten att testa sina idéer praktiskt och teoretiskt både i skolan och utanför.

GLÄDJE - Genom att ha roligt i vardagen vill alla på Drottning Blankas Gymnasieskola få dig som elev att längta efter att lära dig mer. Mer information finns på www.drottningblanka.se

AcadeMedia är Sveriges största utbildningsföretag. Vi har omkring 44 000 förskolebarn och elever samt cirka 20 000 vuxenstuderande i våra verksamheter. Vi har drygt 240 enheter och 7 000 anställda.