Sofia Larsen ny för-och grundskolechef på AcadeMedia

Pressmeddelande   •   Maj 20, 2014 08:33 CEST

AcadeMedias 128 förskolor och 80 grundskolor får efter sommaren en ny chef, Sofia Larsen. Under mandatperioden 2006-2010 var hon ordförande i riksdagens utbildningsutskott, hon satt i riksdagen för Centerpartiet. Sofia Larsen kommer närmast från tjänst som informationschef på Örebro universitet samt VD för universitetets Uppdragsbolag.

Sofia Larsen sitter sedan 2010 i AcadeMedias styrelse, en post hon nu lämnar.

– Sofia Larsen har en erfarenhet och kompetens som gör att hon kommer att bli en viktig kugge för att utveckla AcadeMedia ytterligare. Jag ser fram emot höstterminens start, säger Marcus Strömberg, VD för AcadeMedia.

– Det känns väldigt spännande och ansvarsfullt att bli en del av AcadeMedias fortsatta utveckling. Jag brinner för utbildning och skolutveckling. En bra för- och grundskola är en avgörande grundbult för att bygga ett gott samhälle. AcadeMedia är en viktig aktör i det bygget, säger Sofia Larsen.

Tjänsten som chef för för- och grundskolor är nyinrättad och ingår i en omorganisation av AcadeMedias ledning. Från och med i höst kommer vi att organisera oss utifrån de olika utbildningsformerna som då får egna operativa chefer.

Martin Sandgren, vice VD, kommer att bli tf operativ chef för gymnasiesegmentet med cirka 100 skolor, Marcus Strömberg, VD, blir tf operativ chef för vuxenutbildningen. Sofia Larsen kommer att ingå i koncernledningen.

I för- och grundskolesegmentet ingår Vittra, Pysslingen, PeterSvenskolorna, Primaskolorna, Fenestra, Norrskenet och AcadeMedias Fria Grundskolor.

– Sverige är bäst på förskolor i världen, AcadeMedia ska vara med att bidra till att grundskolorna blir detsamma, säger Sofia Larsen.

Sofia Larsen, 070 – 520 52 96
Paula Hammerskog, kommunikationsdirektör AcadeMedia, 0733 34 87 50, paula.hammerskog@academedia.se

AcadeMedia är Sveriges största utbildningsföretag. Vi har omkring 60 000 förskolebarn och elever samt 30 000 vuxenstuderande i våra verksamheter. Vi har cirka 400 enheter i hela landet och drygt 11 800 medarbetare.