TEDxYouth@Stockholm på IT-Gymnasiet Södertörn

Pressmeddelande   •   Nov 17, 2011 17:29 CET

TEDxYouthDay är en serie TEDx händelser som sker runt om i världen på Internationella barndagen, från 18 till 21 november, 2011. TEDxYouth@Stockholm genomförs fredagen den 18 november på IT-Gymnasiet Södertörn.

Under 18-20 november hålls föreläsningar och framträdanden av barn och unga på över 100 platser i fler än 50 länder. De sänds också live via nätet. Varje TEDxYouth är fristående och arrangeras lokalt av personer som vill låta unga komma till tals samt sprida kunskap och idéer. Dessa händelser kommer att variera kraftigt i storlek, format och tema, men de kommer att dela en gemensam vision: inspirerande nyfikenhet, tända nya idéer och inspirera unga ledare.

Datum: 18 november
Tid: 13.00
Adress: Röntgenvägen 19 i Huddinge
Twitter: #TEDxYSE

Läs mer: http://www.tedxyouth.se där eventet också streamas ut.

Du kan även följa eventet på Rodeo http://rodeo.net/tedxyouthsthlm

Ett av talarna på TEDxYouth@Stockholm är Alex 11 år som beskriver sig själv på följande sätt.

'I am originally from the north east of England and we moved to Sweden when I was 5 years old I live in Sollentuna with my parents and my younger brother and sister. At school I am an editor of our monthly newspaper 'The Buzz'. I enjoy looking for new stories from around the world to put into our paper. We have recently started a school chess club which I am also a member of. Out of school I play tennis at Edsberg Tennis Club and compete in local tournaments. I am also a keen scout and our 'pack' spend most of the summer sailing on Edsviken, that is my favourite thing to do at scouts. We go on weekend hikes a few times a year which I really enjoy. I also play football in our local league, I play for Sollentuna United and really like it. I love to listen to music especially Arctic Monkeys and Vampire Weekend.'

Allt om gästerna på svenska https://www.facebook.com/TEDxYouthStockholm

Joakim Vollert, joakimlingo@gmail.com, 070-593 68 64

AcadeMedia är Sveriges största utbildningsföretag. Vi har omkring 44 000 förskolebarn och elever samt cirka 20 000 vuxenstuderande i våra verksamheter. Vi har drygt 240 enheter och 7 000 anställda.