Tillstånden klara – Espira är nu en del av AcadeMedia

Pressmeddelande   •   Maj 12, 2014 15:36 CEST

Idag har AcadeMedia slutfört förvärvet av den norska förskolekedjan Espira Gruppen. Espira är därmed formellt en del av AcadeMedia. För knappt två veckor sedan godkändes samgåendet av Konkurransetilsynet, norska motsvarigheten till Konkurrensverket.

Samgåendet offentliggjordes den 1 april och Espira fortsätter att driva sin förskoleverksamhet som tidigare.
– Vi ska vara stolta över våra förskolor i Norge och Sverige. Samgåendet kommer inte att innebära några förändringar på kort sikt, på lite längre sikt hoppas vi kunna utveckla kvalitetsarbetet ännu mer, sa Marcus Strömberg, VD på AcadeMedia, i samband med att samgåendet offentliggjordes.

Espira är en av Norges största förskoleaktörer med 75 förskolor, 7 500 förskolebarn och 2 000 medarbetare. Vart 40:e förskolebarn i Norge går i en Espira-förskola.

För mer information om Espira Gruppen, samt för kontakt med Marit Lambrechts, VD Espira Gruppen, och Marcus Strömberg, kontakta:

Jens Schei Hansen, kommunikationschef Espira Gruppen, på telefon +47 95 70 10 82
Paula Hammerskog, kommunikationsdirektör AcadeMedia, på telefon 0733-34 87 50

Om Espira Gruppen
Espira är en av Norges största förskoleaktörer med ambition om att vara Nordens främsta. Kärnverksamheten i Espira är att driva förskolor med hög kvalitet, med fokus på ledande kompetens hos medarbetarna genom kontinuerlig kompetensutveckling. Espira grundades 1992 och driver i dag 75 förskolor med över 2 000 medarbetare och 7 500 barn i sina förskolor i Norge.

AcadeMedia är Sveriges största utbildningsföretag. Vi har omkring 60 000 förskolebarn och elever samt cirka 30 000 vuxenstuderande i våra verksamheter. Vi har cirka 400 enheter och 11 800 medarbetare.