Tillstånden klara – fem skolor blir nu en del av AcadeMedia

Pressmeddelande   •   Jul 05, 2013 12:41 CEST

Idag fattade Skolinspektionen beslut om att ge AcadeMedia tillstånd att driva grundskolorna Lödde i Löddeköpinge, Galären i Karlskrona, Växthuset i Mölndal och Karin Boye i Motala, samt Designgymnasiet i Nacka.  Skolorna kommer från JB Education. Skolorna har tillsammans 1 400 elever och drygt 160 medarbetare.

-  Vi är oerhört glada att det är klart och att vi nu kan påbörja integrationsarbetet på riktigt. Vi har arbetat sedan i början av juni för att välkomna dessa skolor till AcadeMedia, säger Martin Sandgren, vice VD och operativ chef på AcadeMedia.

Redan i slutet av maj kom JB Education och AcadeMedia överens om att dessa fem skolor skulle övergå till AcadeMedia. När JB Education strax därefter gick i konkurs har konkursförvaltaren arbetat mot samma mål.

-  Alla har varit överens hela tiden vilket jag hoppas varit en trygghet för både medarbetare, elever och föräldrar på dessa skolor. Nu är också all formalia på plats, vilket naturligtvis är den avgörande pusselbiten, säger Martin Sandgren.

-  Det viktigaste nu är att skolorna ska jobba vidare som tidigare, och fortsätta utvecklas. Det är fem starka skolor som nu blir en del av AcadeMedia, säger Martin Sandgren.

För mer information kontakta:
Paula Hammerskog, kommunikationsdirektör AcadeMedia, 0733 34 87 50

AcadeMedia är Sveriges största utbildningsföretag. Vi har omkring 44 000 förskolebarn och elever samt cirka 20 000 vuxenstuderande i våra verksamheter. Vi har drygt 240 enheter och 7 000 anställda.

Grattis till AcadeMedia som tar ansvar för dessa fina skolor! Skolor som kryllar av liv och aktivitet! Med oerhört engagerade medarbetare!

- Annika Carp - 2013-07-05 18:18 CEST